Erial i la cançó protesta a
Nonasp.
La
segona
mitat
de
la
dècada
de
1970,
és
un
període
de
temps
que
se
coneix
com
de
la
Transició
Democràtica,
que
arranca
al
final del franquisme i acaba als inicis de la dècada del 1980.
Són
anys
de
reivindicacions
i
protestes.
L’any
1976
se
fan
les
primeres
manifestacions
multitudinàries
contra
el
“transvase”
de
l’Ebre.
També
cal
destacar
que
el
4
de
juliol
de
1976,
a
Casp,
se
fa
una
concentració
per
commemorar
el
40
aniversari
de
l’Estatut
d’Autonomia
del 1936.
Un
altre
motiu
de
protestes
va
ser
contra
els
plans
de
construir
tres
centrals
nuclears
als
municipis
aragonesos
de
Chalamera,
Sàstago
i
Escatró.
Se
va
originar
una
gran
preocupació
per
la
idea
de
que
l’Ebre
podria
convertir-se
en
un
riu
nuclear
i
els
perjudicis
de
cara
a
futurs regadius agrícoles.
A
Nonasp,
dins
del
sector
agrari,
hem
de
recordar
lo
que
se
va
conèixer
com
“la
guerra
dels
tractors”,
al
febrer-març
del
1977,
i
com
durant
aquells
dies
al
nostre
poble,
los
llauradors,
en
senyal
de
protesta,
van
ficar
los
seus
tractors
al
tram
de
carretera
que
va
des
del
pont
de
Matarranya
a
l’estació
del
ferrocarril.
Al
mes
d’abril
d’este
mateix
any,
se
constitueix a Nonasp lo sindicat agrari UAGA.
Les
reivindicacions
de
l’Autonomia,
del
Canfranc,
polítiques
agràries,
lluita
antinuclear,
lo
“transvase”
de
l’Ebre
i
la
preocupació
per
l’emigració
de
la
gent
del
pobles
a
les
ciutats,
van
estar
presents
a
les
lletres
de
la
cançó
protesta,
i
gent
com
José
Antonio
Labordeta,
La
Bullonera,
Boira,
Joaquin
Carbonell,
Tomás
Bosque...
van
fer
d’agitadors,
fent
créixer
la
consciència
autonomista
entre
la gent d’Aragó.
Dels
pobles
veïns
he
de
destacar
al
favarol
Àngel
Villalba,
cantautor
vinculat
a
moviments
socials
i
polítics.
Amic
de
Florencio
Roc,
los
dos
junts
van
estar
a
la
Barcelona
dels
anys
60,
freqüentant
los
punts
de
trobada
comuns
en
la
gent
interessada
en
la Nova Cançó
A
Maella,
tenim
el
duo
“Los
Maellans”,
format
per
José
Maria
Puyol
(cantant
i
guitarrista)
i
Miguel
Estaña
(acordió,
bandúrria,
llaüt
i
harmònica).
Este
grup
naix
l’any
1976
al
caliu
de
les
lluites
socials
i
polítiques
de
la
transició.
A
les
seues
lletres
reclamaven
unes
millors
condicions
per
la
gent
que
vivia
de
la
terra
i
una
democratització
de
la societat rural.
A
Nonasp,
al
juliol
de
1978,
los
joves
que
formaven
la
Comissió
de
Festes,
van
organitzar
la
festa
anomenada
“Dia
de
la
Joventut
nonaspina”.
L’activitat
principal
va
ser
un
concert
de música protesta que se va fer al Cine Freixa.
Isabel
Moncada,
que
en
aquell
temps
era
de
la
Comissió
de
Festes,
m’explique
que
tot
va
començar
quan
ella
i
un
grup
d’amics
van
anar
a
veure
una
actuació
de
La
Bullonera
al
cine
de
Mequinensa.
En
acabar,
va
esperar
que
lo
públic
marxés
i
va
anar
a
parlar
amb
los
components
del
grup,
per
informar-se
de
les
condicions
econòmiques,
amb
la finalitat de portar-los a Nonasp.
Després
de
salvar
algunes
reticències,
van
aconseguir
la
conformitat
i
se
va
contractar
a
la
Bullonera.
Isabel
recorda
que
se
van
fer
cartells,
i
se
van
repartir
per
tots
los
pobles
del
voltant.
Ella
hi
va
anar
ambCelso
i
Pere,
i
me
diu
que
van
anar
per
la
Fatarella,
La
Pobla
de
Massaluca,
Vilalba
dels
Arcs...
Isabel,
com
a
record
d’aquell temps, guarda un LP de La Bullonera firmat i dedicat a ella.
A
més
de
contractar
a
La
Bullonera,
tots
los
joves
que
formaven
la
Comissió
de
Festes,
se
van
mobilitzar
per
contactar
amb
gent
dels
pobles
del
voltant
que
cantaven
cançó
protesta.
Pere
Suñer,
me
diu
que
va
portar
a
Lluís,
un
amic
de
la
Fatarella
que
estudiava
amb
ell
a
Tarragona,
i
que
va
cantar
cançons
de
Lluís
Llach.
També
van
vindre
Los
Maellans,
i
així
fins
quatre
o
cinc
participants
dels pobles veïns, cantant cada un d’ells un parell de cançons i tots ho van fer sense cobrar res.
Los
encarregats
de
fer
la
presentació
dels
grups
que
van
participar
van
ser
Angelita
Andreu
Llop
i
Pere
Suñer
Marches.
Lo
concert
va
ser
tot
un
èxit.
A
més
de
les
butaques,
los
passadissos
del
voltant
i
los
accessos
al
saló
del
cine
estaven
plens
de
gent
dreta,
quedant
gent
al
carrer
sense
poder
entrar,
per
lo
que
Pere
afirma
que
va
ser
un
èxit
de
caixa.
A
continuació,
me
diu
que
van
llogar
a
La
Bullonera
per
20.000
pessetes,
després
que
s’avinguessin
a
rebaixar
el
preu,
ja
que
se’ls
va
regatejar
al
tindre
por
de
no
fer
prou
perres
per
pagar-los.
Finalment,
vist
l’èxit
de
caixa
se’ls
va
donar
les
25.000
pessetes, quantitat que inicialment havien demanat.
Este
dia
del
concert
és
quan
Florencio
Roc,
se
retroba
en
Javier
Maestre,
un
dels
components
de
La
Bullonera.
Havien
fet
la
mili
junts
a
Saragossa,
al
“cuartel”
d’aviació
de
San
Lamberto.
Florencio
recorda
que
sempre
tocaven
junts
assentats
a
les
lliteres,
i
Javier
Maestre
li
die
“cuando
te
licencies,
si
subes
a
Zaragoza
formaremos
un
grupo”.
Al
retrobar-se
diu:
“Vam
tindre
los
dos
molta
alegria,
i
lo
vaig
fer
vindre
a
casa
a
fer
un
trago”,
tal
com
mos
explique
Estela
Rius
a
la
història
“Florencio Roc i Manolo Giner: passió per la música”
La
Bullonera
torna
a
Nonasp
als
pocs
mesos,
esta
volta
contractat
per
los
Quintos.
L’any
1979,
a
la
festa
que
se
celebra
al
juliol
“Dia
de
la
joventut”,
se
contracte
al
grup
de
canta
autors
“Boira”
i
per
les
festes
d’este
mateix
any,
lo
dia
25
actua
“Puturrú
de
Fuá”,
un
grup
que
la
Gran
Enciclopèdia
Aragonesa
diu
d’ells:
“componían
canciones
y
sketches
paródicos
en
los
que
mezclaba
la
ironía
baturra
y
el
sarcasmo
surrealista,
dando
divertidos
repasos
a
los
personajes
y
situaciones
de
la
vida
política, social y cultural del momento”.
Un
dels
joves
que
viu
en
intensitat
tots
estos
concerts,
és
Agustín
Llop
Llop
“Pallasso”.
Ell
és
un
apassionat
per
la
música
i
prompte
comença
a
sentir
la
necessitat
de
fer
alguna
cosa,
però
ha
d’anar
a
fer
la
mili,
marxant
l’any
1980
i
acabant-la
l’any
1981.
A
partir
de
la
tornada
a
Nonasp,
és
quan
comença
a
reunir-se
en
un
grup
d’amics
i
comencen
a
fer
los
assajos
de
cançons
de canta autors aragonesos.
Les
veus
són
les
de
José
Miguel
Llop
Tena
“Ayala”
que
no
havia
tingut
cap
formació
musical
i
Santiago
Andreu
Llop
“Santiaguet”,
que
havia
assistit
a
Saragossa
a
classes
de
cant
amb
María
Pilar
Lasheras.
A
la
part
instrumental
hi
estan
Agustín
Llop
Llop
“Pallasso”
(guitarra),
José
Miguel
Tena
Monte
“Sec”
(guitarra
i
percussió),
Pedro
Andreu
Moreno
“lo
Manso”
(llaüt),
José
Angel
Roc
de
Gràcia
(llaüt),
José
Miguel
Ferrer
Andreu
“Magre”
(llaüt).
Tots
ells,
estaven
aprenent
música
amb
Juan
Manuel
Llop,
dins
de la rondalla nonaspina.
En
un
principi
sol
se
tracte
de
passar
un
bon
rato,
però
Agustín
ho
planteja
com
una
cosa
més
seria.
Los
assajos
los
fan
als
baixos
del
cal
“Sec”
i
al
corral
del
“Magre”,
al
carrer
Maella,
i
poc
a
poc,
se comencen a plantejar l’idea de fer una actuació en públic.
Busquen
un
nom
que
ficar-se,
i
després
de
considerar
diferents
alternatives,
lo
que
més
els
agrada
és
ERIAL,
que
vol
dir
“terra
erma
i
sense
treballar”.
És
un
nom
que
consideren
representatiu
de
les
reivindicacions
que
se
fan
a
les
lletres
de
les
cançons
que
volen
interpretar.
A
més,
mols
d’ells
estan vinculats a la terra, ja que son fills de famílies de llauradors.
Un
altre
pas
que
cal
fer,
és
la
compra
d’un
equip
de
so.
Amb
un
R-6
(Renault)
que
té
lo
“Sec”,
acompanyat
de
“Pallasso”
i
lo
“Magre”
van
a
Saragossa,
on
compren
un
equip
de
so
de
segona
mà,
compost
de
dos
bafles,
amplificador
i
micròfons.
Aquí
lo
“Sec”
me
diu
que
creu
recordar
que
els
va
costar 50.000 pessetes.
Amb
tot
a
punt,
decideixen
fer
lo
debut
com
a
grup
per
la
festa
de
Sant
Jordi,
patró
d’Aragó.
Lo
repertori
lo
selecciona
“Pallasso”,
a
més,
ha
compost
una
jota
al
cop
d'estat
de
Tejero,
del
23
de
febrer de 1981, a partir de l’estil de la jota “Quisiera volverme hiedra”.
JOTA DEL GOLPE DE ESTADO
Y que es, y que es, y que es un golpe de Estado
Pregunté, pregunté, pregunté yo a mi padre
Me dijo, me dijo, me dijo casi llorando
Es mandar, es mandar, quien siempre nos ha mandado.
Lo
23
d’abril
de
1982,
al
saló
del
ball
del
Sindicat,
se
fa
lo
primer
concert
de
“Erial”.
Esta
actuació
és
enregistrada
amb
una
cinta
de
casete
per
Natacha
Llop,
que
dona
peu
al
inici
del
concert
dient:
“Toca
la
guitarra
Agustín,
toca
la
guitarra”.
Gràcies
a
este
enregistrament
sabem
que
lo
repertori va ser:
01 - Instrumental
02 - Ver para creer – La Bullonera
03 - Coplas del tión – Labordeta
04 - Bolero de Larrés – La Bullonera-1
05 - Jota
06 - La Beata – Joaquín Carbonell
07 - Me dicen que no quieres – La Bullonera
08 - Canción del olivo – Joaquín Carbonell
09 - Canto a la libertad – Labordeta
10 - Jota del golpe de Estado – Agustín Llop
11 - En la plaza de mi pueblo.
12 - Jotas de ronda: La mujer, la coyuntura económica, la despedida – La Bullonera
13 - Jota del perro del hortelano – La Bullonera
14 - Jota: La hermosura de la jota
15 - Ver para creer
Lo
saló
del
ball
lo
van
omplir,
i
prova
de
l’èxit
és
que
l’Ajuntament
los
lloga
per
fer
un
segon
concert
dins
dels
actes
culturals
de
la
“Setmana
de
la
Joventut”,
que
se
celebra
la
primera
setmana
del
mes
de
juliol.
Les
fotografies
que
va
fer
l’oncle
Andrés
Llop,
mos
il•lustren bé de com van ser los preparatius.
Per
fer
l’escenari,
se
li
va
demanar
lo
remolc
a
José
Albiac
“lo
Xupeno”,
ja
que
a
més
de
gran,
era
de
quatre
rodes,
és
dir,
era
amb
dos
eixos,
un
davant
i
l’altre
darrere,
lo
que
li
donava
estabilitat
a
l’hora
de
moure’s per damunt d’ell.
Al
frontal
d’este
improvisat
escenari,
se
va
ficar
la
bandera
d’Aragó
amb
lo
nom
del
grup
“Erial”,
i
darrere,
penjada
d’uns
balcons,
una
pancarta
on
se
podia
llegir
“Semana
Juventud
–
Nonaspe”.
Si
del
primer
concert
tenim
l’àudio,
d’este
mos
han
quedat
los
records
d’una
plaça
plena
de
gent
i
les
fotografies.
D’elles
un
altre
detall
que
vull
destacar
és
com
mentre
anaven
cantant,
Pedro
Díez
Juncar
“Periquet”
(EPD)
anava
preparant
un
calmant,
ja
que
ell
sempre
estava
a
punt
per
participar
allí
on
hi
havia gresca.
Dels
diferents
testimonis,
també
tinc
lo
del
“Magre”
que
entre
altres
coses
m’explica
que
per
pagar
l’equip
de
so,
al
tractar-se
d’una
quantitat
de
diners
importants,
van
acordar
amb
l’Ajuntament
que
a
més
de
fer
lo
darrer
concert,
pintarien
les
parets
del
cementeri,
del
“matadero”
i
del
dipòsit
rodo
d’aigua
que
a
finals
d’aquell
any
se
va
fer
a
“les
Forques”.
Ho
van
pintar
amb
calç
i
ho
van fer amb la màquina d’ensulfatar i el seu tractor.
Agustín
“Pallasso”
me
diu
que
sol
van
fer
estos
dos
concerts,
perquè
ell
l’any
1983
se’n
va
anar
a
Saragossa.
Reconeix
que
durant
l’any
1982,
este
projecte
musical
va
ser
lo
que
lo
va
retindré
al poble, ja que per ell la música era una cosa molt important.
Este
concert
d’Erial
va
tancar
una
etapa
de
música
protesta
a
Nonasp,
perquè
los
temps
anaven
canviant,
la
“Transició”
anava
quedant
enrere,
així
com
moltes
de
les
reivindicacions
i
per
tant, les inquietuds de la gent també anaven canviant.
Per Mario Rius
© Amics de Nonasp. 2021
© Associació Amics de Nonasp. 2021