La calaixera de “Ca Sinyoreta”
Per
la
història
d’avui
hem
de
fer
un
viatge
al
passat
de
quasi
dos-cents
anys.
Lo
segle
XIX
va
portar
grans
canvis
al
poble
de
Nonasp.
Seguint
el
“Diccionario
Geográfico-
Estadístico-Histórico
1845-1850
(Zaragoza)“
de
Pascual
Madoz,
podem
fer-nos
una
idea
general
de
com
era
lo
nostre
poble
a
esta
època.
Diu
de
Nonasp
que
és
un
veïnat
amb
ajuntament
a
la
província,
audiència
territorial
i
diòcesis
de
Saragossa, i que és partit judicial de Casp.
En
quant
a
la
situació
del
poble,
està
“En
la
cumbre
de
un
montecito,
entre
los
ríos
Algás
y
Matarraña,
la
baten
todos
los
vientos;
su
clima
es
templado,
y
las
enfermedades
más comunes terciarias”.
Lo
terme
municipal
ajunta
al
nord
amb
lo
de
Mequinensa
i
Faió;
a
l’est
amb
la
Pobla
de
Massaluca;
al
sud
amb
Batea
i
a
l’oest
amb
Favara.
Los
camins
són
locals,
en
estat
regular,
i
lo
correu
arriba
des
de
Maella
tres
voltes
per
setmana.
La
producció
és
de
blat,
vi
i
oli,
hi
ha
bestiar
i
caça
de
conills
i
perdius.
Nonasp
té
un
molí
fariner:
lo
del
Cap
de
l’Horta,
i
tres
d’oli:
lo
dels
Hospitalaris
(actual
Sindicat),
lo
de
Franc
i
lo
de
la
Plana
(actualment
de
José
Maria “lo Moixoner”)
Segons
la
informació
que
mos
proporciona
un
cens
d’habitants
de
l’ajuntament
de
Nonasp
de
l’any
1861,
hi
havia
633
homes
i
686
dones,
sent
un
total
de
1319
veïns.
La
mitja
d’habitants
per
casa
era de 5 persones.
Lo
poble
compte
amb
un
castell,
dos
ermites:
la
de
la
Mare
de
Déu
de
les
Dos
Aigües
i
la
de
sant
Sebastià,
una
església
dedicada
a
sant
Portomeu
i
un
fossar
tocant
d’ella,
que
l’any
1856
se
trasllada al final del carrer de la Mare de Déu.
Una
presó,
un
estudi
de
xiquets
i
un
altre
de
xiquetes,
los
dos
poc
concorreguts,
segons
mos
diu
Madoz.
Però
no
és
fins
finals
del
segle
XIX,
l’any
1893,
que
arriba
lo
que
possiblement
és
lo
major
avanç que ha tingut Nonasp: lo ferrocarril.
Lo
protagonista
de
la
història
que
avui
mos
ocupa
és
Mariano
Ràfales
Llop.
Va
nàixer
al
carrer
Vell
número
6
de
Nonasp,
a
“ca
Sinyoreta”,
lo
6
de
desembre
de
1831,
era
fill
de
José
Ràfales
Andreu
i de Maria Llop Ràfales.
De
Mariano
no
tenim
cap
foto,
i
tampoc
sabem
res
de
la
seua
infància.
L’únic
testimoni
és
lo
de
Montserrat
Ràfales
Viñas
(1916-2004)
que
sempre
deia
que
són
iaio
Mariano
no
sabia
llegir.
Amb
això,
a
part
de
confirmar
lo
que
anteriorment
mos
deia
Madoz,
podem
entendre
que
a
estudi
hi
va
anar molt poc o gens, ja que va dedicar-se a ajudar a són pare en los negocis familiars.
“Ca
Sinyoreta”
era
lo
que
s’anomenava
una
casa
de
propietaris.
És
a
dir,
eren
una
família
amb
una
bona
posició
econòmica.
Este
ascens
va
viure
lo
seu
moment
d’esplendor
amb
José
Ràfales
Andreu
i
Mariano
Ràfales
Llop,
pare
i
fill,
durant
lo
segle
XIX.
Prova
d’això
són
los
diferents
negocis
que van portar entre mans.
Tenien
arnes
de
les
que
extreien
mel,
bestiar,
diferents
cultius
propis
de
la
zona,
com
lo
blat,
ordi,
los
olivers
i
la
verema.
És
precisament
en
relació
amb
esta
última,
que
l’any
1860
se
fica
en
funcionament
La
Societat
de
l’Olla,
formada
per
sis
socis
veïns
de
Nonasp:
Pedro-Juan
Ràfales,
Casildo
Altés,
José
Roc,
Mariano
Giner,
Portomeu
Andrés
i
José
Ràfales
Andreu.
Estava
situada
al
camí
de
Batea
(actual
Av.
Dionisio
Millán),
se
desconeix
lo
número
exacte,
on
tenien
un
alambic
per
fabricar aiguardent a partir del vi.
Este
aparell
se
feia
servir
per
destil•lar
líquids
a
través
d’un
procés
d’evaporació
per
calentament
i
posterior
condensació
per
refredament.
Estava
format
per
una
caldera
on
se
escalfava
la
barreja
i
los
vapors
que
emetia
eixien
per
la
part
superior
refredant-se
en
un
serpentí
situat
a
un
recipient
refrigerat
per
aigua.
Lo
líquid
resultant s’arreplegava al depòsit final.
Com
a
anècdota,
segur
que
tots
hem
sentit
dir
alguna
volta
“Són
de
l’olla”
per
referir-nos
a
les
persones
que
manen.
Pos
bé,
esta
expressió
és
molt
probable
que
tingo
los
orígens
en
esta
societat
anomenada
“de
l’Olla”,
ja
que
s’ha
de
tindre
en
compte
que
estava
formada
majoritàriament
per
propietaris,
és
a
dir,
los
que
manaven
econòmica
i
socialment al poble.
Un
altre
dels
negocis
és
l’anomenada
Societat
de
la
Plana.
Se
fa
una
societat
entre
veïns,
entre
ells
Mariano
Ràfales
Llop,
que
l’any
1856
compren
lo
Molí
de
la
Plana,
que
compta
amb
tres
premses per fer oli, als anteriors propietaris que eren de Favara i Casp.
Dins
de
la
Societat
de
la
Plana,
se
fa
un
altra
adquisició:
l’edifici
que
ocupa
l’antiu
molí
d’oli
de
la
ordre
de
l’Hospital
(l’actual
edifici
del
Sindicat).
Allí
se
fa
un
forn
de
pa,
que
administrativament
s’anomena
“Horno
de
Pan
Cocer”,
això
és
possible
gràcies
a
que
durant
lo
segle
XIX
se
desamortitzen
les
propietats
que
perteneixen
al
Convent
de
“San
Juan
de
Jerusalén”
de
Casp,
i
se fiquen a la venda.
Inicialment,
esta
propietat
és
compartida
entre
los
diferents
socis
però,
poc
a
poc,
Mariano
Ràfales
Llop,
passa
a
ser
lo
principal
accionista
i
la
persona
que
l’administra,
coneixent-se
entre
los
veïns del poble com “lo forn de Sinyoreta”.
Este
forn
ocupa
l’edifici
fins
l’any
1920
aproximadament,
ja
que
l’11
de
febrer
del
1919,
Matias
Latogeta,
com
a
president
del
Sindicat
Agrícola,
firma
un
document
on
se
compromet
a
construir-li
un
forn
nou
a
Mariano
Ràfales
Llop
II
(nét
de
José
i
fill
de
Mariano
Ràfales
Llop.
Tenien
lo
mateix
nom
i
cognoms
lo
pare
i
lo
fill.
Per
tant,
anomenarem
al
fill
amb
un
II
al
final),
al
carrer
les
Eres.
A
canvi,
lo
forn
del
Portal,
passarà
a
ser
propietat
del
Sindicat,
amb
la
finalitat
de
construir
lo
local social del Sindicat Agrícola Catòlic.
Seguint
amb
lo
testimoni
de
Montserrat
Ràfales
Viñas
(1916-2004),
diu
que
sa
mare,
Francisca
Viñas
Bordas
(casada
amb
Mariano
Ràfales
Llop
II),
no
va
voler
anar
mai
al
Sindicat,
perquè
era
contraria
a
l’intercanvi
que
s’havia
produït.
Hem
de
tindre
present
que
“lo
forn
de
Sinyoreta”,
inicialment
estava
situat
a
un
punt
estratègic,
perquè
l’any
1920,
lo
Portal,
ja
podia
considerar-se
lo
centro
del
poble.
Així
mos
ho
prova
lo
nonaspí
Àngel
Albiac
Salvador
(1888-1961)
a
les
seues
memòries:
“Los
domingos
y
días
festivos
se
celebraban
en
esta
plaza
interesantes
partidos
de
pelota,
era
y
es
el
sitio
más
frecuentado
y
atractivo,
allí
acudía
el
pueblo
entero,
era
y
es
el
centro
de
reunión del vecindario”
Penso
que
la
decisió
del
canvi
va
ser
perjudicial
per
“ca
Sinyoreta”
pel
fet
de
perdre
una
propietat
al
centro
del
poble.
Però
per
un
altre
costat,
crec
que
a
Mariano
no
li
van
quedar
moltes
més
opcions,
perquè
tot
i
que
era
lo
principal
accionista,
no
era
l’únic,
de
manera
que
la
decisió
no
estava
totalment
a
les
seues
mans.
A
més,
segon
conten,
era
un
home
de
bon
caràcter,
i
amb
la
intenció de no buscar problemes innecessaris, estic segura que va cedir al canvi.
Per
la
construcció
del
nou
forn
al
carrer
de
les
Eres
(l’actual
número
8
i
part
del
número
10),
se
va
acordar
tota
una
sèrie
de
condicions
minuciosament
detallades:
“Que
se
edifique
un
horno
de
Pan Cocer al estilo del que está enclavado en Plaza de San Bartolomé”, i les seues característiques:
“Cabida
de
olla,
igual
que
la
del
horno
en
litigio;
que
de
conformidad
con
los
planos.
Constará
de
una
puerta
de
entrada
por
la
parte
de
c/Eras
y
ventana,
ambas
decentemente
construidas
y
nuevas;
una
puerta
por
la
parte
c/Eras
Altas
que
comunicará
y
dará
acceso
al
corral
destinado
a
leñas,
y
otra
que
comunicará
desde
este,
al
interior
del
local,
las
dos,
aunque
sencillas,
construidas
bajo
la
base
de
solidez.
Y
que
las
paredes
serán
según
costumbre
en
las
obras
que
se
realizan
en
esta
localidad,
con
buena
cimentación
y
de
un
espesor
de
cuarenta
y
cinco
a
cincuenta
centímetros;
que
el
tejado
será
de
vigas,
tejas
y
cañizos
todo
ello
a
uso
y
costumbre
de
esta
localidad;
que
la
citada
olla será construida de adobes en crudo y suelo de losas como en el horno de plaza San Bartolomé”
Per
acabar
amb
los
negocis,
un
altra
forma
de
bellugar
les
perres
era
fer
préstecs.
A
les
cases
més
velles
del
poble,
és
freqüent
veure
que
alguna
de
les
habitacions
entre
dins
de
la
casa
del
costat.
En
cas
de
que
este
préstec
se
fes
entre
veïns
i
no
se
tornessin
les
perres,
esta
era
una
forma
de
passar
comptes.
Un
altre
cas
és
lo
dels
bancals.
Mariano
(en
este
cas),
feia
un
préstec
d’una
certa
quantitat,
i
com
a
fiança,
l’altra
persona
li
cedia
un
o
varis
bancals
amb
valor
de
les
perres
que
li
havia
deixat.
D’esta
forma,
durant
lo
temps
que
durava
el
préstec,
Mariano
tenia
dret
a
treballar
lo
bancal
i
beneficiar-se
dels
fruits
que
donava.
Arribat
lo
moment
acordat
per
tornar
les
perres,
si
no
era possible, se quedava amb lo bancal, passant a ser de la seua propietat.
Tornant
uns
anys
enrere,
lo
7
d’abril
del
1890,
a
Mariano
Ràfales
Llop
(pare)
li
van
traspassar
lo
càrrec
de
Majordom
de
la
Mare
de
Déu
de
les
Dos
Aigües.
La
persona
(home)
que
era
designat
Majordom,
era
l’encarregat
de
portar
els
comptes
de
les
despeses
i
ingressos
de
l’ermita,
és
a
dir,
era
l’administrador.
Este
era
un
càrrec
que
durava
un
període
de
temps
limitat.
En
lo
cas
de
Mariano,
van
ser
cinc
anys,
traspassant-lo
lo
13
de
juliol
del
1895
a
Joaquin
Barberán
i
“entregándole
por
duplicado
el
inventario
de
las
ropas
y
alhajas
y
demás
enseres
de
la
Imagen.
(...)
entregando
las
cuentas
de
los
años
que
ha
ejercido
el
cargo,
las
cuales
le
han
sido
aprobadas
por
la
alcaldía,
resultando
de
los
gastos
e
ingresos
una
diferencia
a
su
favor
de
200
pesetas
que
le
serán
abonadas
a
medida
que
se
recojan
fondos
después
de
cubrir
los
gastos
indispensables de la conservación del culto de la Virgen”
És
de
suposar
que
durant
este
període
se
va
fer
alguna
obra
de
millora
a
l’ermita,
i
per
poder
pagar-la,
Mariano
va
ficar
200
pessetes
de
la
seua
butxaca.
A
falta
d’ingressos,
se
va
arribar
a
l’acord
de pagar-li amb la calaixera on se guardaven los “mantos” de la Mare de Déu de les Dos Aigües.
“Que
para
satisfacer
el
alcance
que
de
200
pesetas
resultaba
a
favor
del
Mayordomo
D.
Mariano
Ráfales
Llop
y
a
propuesta
del
mismo
la
entrega
como
saldo
de
la
expresada
cuenta,
de
una
cómoda
sacada
afecta
a
los
bienes
de
la
expresada
Virgen
por
ser
de
uso
innecesario
para
la
misma
y
carecer de fondos”
Arribats
a
este
punt,
recordo
les
diferents
historietes
que
me
contava
ma
iaia
Amèlia
Ràfales
Miró
(1943-2017)
de
la
calaixera,
de
són
iaio
Mariano
i
d’altres
coses
de
“ca
Sinyoreta”.
Com
ella
ja
no
hi
està,
decidisco
anar
a
parlar
amb
sa
cosina
Montse
Guiu
Ràfales,
hereva
de
la
casa
familiar
i
per
tant, de la calaixera.
Primer
de
tot
me
confirma
la
versió
oral
de
la
història
que
envolta
a
la
calaixera,
i
m’afegís
que
sempre
l’han
tingut
a
casa
pel
valor
espiritual
que
té.
“Al
principi
la
teníem
al
“quarto”
del
blat,
i
al
cap
dels
anys
la
vam
pujar
al
solonar.
Quan
vam
fer
obres
a
casa,
l’anaven
a
llançar
per
lo
vella
que
estava,
però
jo
me
vaig
negar.
La
vaig
fer
restaurar
a
un
restaurador
de
Barcelona,
i
ara
la
tinc
exposada a l’entrada de casa”
Seguidament
d’eixir
del
càrrec
de
Majordom,
Mariano
Ràfales
Llop,
va
estar
de
regidor
a
l’ajuntament
de
Nonasp
durant
tres
biennis:
1896-1897,
1898-1899
i
1900-1901.
L’etapa
política
va
ser curta.
No
puc
acabar
la
història
sense
fer
un
repàs
familiar,
i
aprofito
la
ocasió
per
introduir
una
anècdota
(per
dir-li
d’alguna
manera)
de
lo
més
curiosa,
que
ha
anat
passat
de
forma
oral
entre
los
descendents de “Ca Sinyoreta”.
Lo
testimoni
va
ser
arreplegat
l’any
1995
per
Mario
Rius,
on
Montserrat
(1916-2004)
i
Emilio
Ràfales
Viñas
(1913-2001)
contaven:
“Lo
dia
que
lo
tallaven,
per
a
“Quintos”,
estava
Mariano
Ràfales
(són
iaio)
ballant
a
la
plaça
Major.
Passava
un
bateig
i
va
dir:
‘Dixau
passar,
que
ara
passe
la
que
ha
de ser la meua dona”
Lo
primer
que
vull
aclarir,
és
que
quan
diuen
“la
plaça
Major”
no
se
referien
a
Lo
Portal.
Estem
parlant
de
l’any
1853
i
la
plaça
Major
era
lo
que
avui
coneixem
com
“la
plaça
de
l’Església”,
centre
neuràlgic
del
poble,
on
estava
Ca
la
Vila
i
l’església.
En
aquells
anys,
tal
com
mos
conte
Àngel
Albiac
a
les
seues
memòries,
la
gent
més
gran
del
poble
encara
recordava
quan
lo
poble
estava
murallat
i
tancat
per
portals.
Lo
Portal
no
deixava
de
ser
una
plaça
posterior
de
lo
que
abans
era
extramurs, que havia nascut a partir de l’ampliació del poble.
En
quant
al
crit
de
“dixau
passar,
que
ara
passe
la
que
ha
de
ser
la
meua
dona”,
la
xiqueta
que
batejaven
aquell
dia
25
de
març
de
l’any
1853,
era
Portomeva
Llop
Andrés.
La
qual,
complint-se
la
predicció,
lo
dia
13
de
juliol
del
1872,
se
convertia
en
la
dona
de
Mariano.
La
diferència
d’edat
era
de 22 anys, tenint 41 i 19 anys respectivament.
Del matrimoni van nàixer vuit fills i en van sobreviure set:
Maria (15-05-1874), casada amb José Giner Alfonso
Joaquina (06-12-1875), casada amb José Roc Buisán
Mariana (16-02-1880), casada amb José Viñas Bordas i després Mariano Turlán Andreu
Mariano (12-08-1882) casat amb Francisca Viñas Bordas
Fermina (07-07-1884), casada amb Casildo Altés Vallés
Portomeva (17-04-1886), casada amb Joaquin Marches Anglés
Antònia (08-05-1888), casada amb Mariano Puértolas Ràfales
Portomeva,
la
mare
de
les
criatures,
va
morir
estant
en
estat
lo
12
de
gener
del
1891,
i
lo
seu
home
Mariano,
lo
10
de
novembre
del
1908.
Tornem
al
testimoni
de
Montserrat
Ràfales
Viñas
que
contava:
“Lo
dotó
ere
lliberal
i
lo
iaio
Mariano
ere
carliste.
Estant
la
seua
dona
en
estat,
no
se
trobave
bé
i
van
avisar
al
dotó,
que
li
va
donar
una
medecina.
Se
veu
que
no
li
va
anar
bé
i
se
va
morir. Mariano creie que lo dotó havie matat a la seua dona per política”
La
darrera
Guerra
Carlista
va
ser
lo
1875,
any
que
a
Nonasp
se
fa
lo
Castellet
de
Faió
per
ordre
del
general
Salamanca.
Era
una
torre
des
d’on
se
feien
senyals
òptiques
per
avisar
de
possibles
perills
dins
d’una
línia
telegràfica,
en
el
context
de
la
tercera
guerra
carlista.
L’any
1891
ja
havien
passat
16
anys des del final de la guerra, però per desgràcia, los rancors polítics seguien vigents.
La
casa
familiar,
gran
part
de
les
propietats
i
la
responsabilitat
de
seguir
vetllant
per
elles,
va
recaure
sobre
l’únic
fill
del
matrimoni:
Mariano
Ràfales
Llop
II,
que
l’any
vinent
de
la
mort
de
són
pare
se
casaria
amb
Francisca
Viñas
Bordas,
amn
la
que
tindria
quatre
fills:
José
(1909),
Mariano
(1912), Emilio (1913) i Montserrat (1916).
Per Estela Rius
© Amics de Nonasp. 2021
© Associació Amics de Nonasp. 2021