La Creu de Sant Marc
Los
darrers
20
anys,
des
de
l’Associació
dels
Amics
de
Nonasp,
hem
treballat
per
recuperar
oficis,
tradicions
i
patrimoni,
en
definitiva,
tot
allò
que
amb
lo
pas
dels
anys
ha
anat
desapareixent.
La
recuperació
de
moltes
peces
que
tenim
exposades
al
Museu,
ha
set
per
naltros
tota
una
aventura,
i
que
poques
voltes
s’explica
en
deteniment,
ja
que
allargaria
lo
temps
de visita del Museu.
Una
de
les
peces
més
importants
que
tenim,
per
la
seua
antiguitat
i
història
és
lo
piló
de
la
Creu
de
Sant
Marc,
és
dir,
la
base
de
la
creu,
que
des
de
l’any
2004
està exposada a la planta del carrer al Museu Etnològic.
La
recuperació
va
començar
per
l’interès
de
conèixer
i
conservar
lo
nostre
patrimoni.
De
la
Creu
de
Sant
Marc
tots
havíem
sentit
parlar,
coneixíem
lo
topònim,
i
la
seua
localització
aproximada.
Però
va
ser
J.
M.
“lo
Gravat”,
qui
va
parlar
amb
gent
gran per saber on lo situaven, i tot tossut, no va parar de buscar-lo hasta que lo va trobar.
La
Creu
de
Sant
Marc,
és
de
les
que
s’anomenen
com
creu
de
terme,
i
estave
al
camí
que
anave
de
la
nostra
Vila
hasta
Batea,
este
camí
era
una
via
de
comunicació
important,
igual
que
la
població veïna.
Si
retrocedim
uns
segles
en
el
temps
ens
trobam
que
Nonasp
està
tancat
per
una
muralla
que
fan les mateixes cases i per entrar i eixir hi ha quatre portals que donen als principals camins.
Naltros
començarem
lo
viatge
des
de
lo
Portal
de
Sant
Portomeu,
situat
al
sòl
del
carrer
Major.
Sol
creuar
la
porta
mos
trobam
amb
l’ermita
de
Sant
Sebastià
(actual
Ibercaja),
que
segons
la
tradició
oral
era
l’encarregat de que la “peste” no entrés dins de la Vila.
Al
seu
costat
a
ma
esquerra,
hi
ha
un
molí
d’oli
(actual
Sindicat),
que
pertany
al
Convent
de
Sant
Joan
de
Jerusalem
de
Casp,
i
segons
Gabriel
Albiac
(Lo
Portal
nº
52
–
maig
1988
–
Cosas
del
Pasado),
“es
de
una
sola
prensa,
con
una
rueda
de
piedra
para
deshacer
la
oliva,
que
rueda
con
caballería,
un
infierno
o
depósito
de
oleaza
i
cinco
pilas.
Linda
por
la
derecha
entrando
con
el
camino
de
Batea...”.
Durant
molts
anys,
este
camí
de
Batea,
que
avui
en
dia
porte
lo
nom
de
“avinguda
Dionisio
Millán”,
va
ser
conegut
com
lo
carrer
de
les
Oliasses,
ja
que
com
lo
topònim
mos
diu,
estes
eren
tirades
directament al camí.
Per
tant,
lo
camí
de
Batea
arranca
del
Portal
de
Sant
Portomeu,
i
passe
entre
mig
de
l’ermita
de
Sant
Sebastià
i
lo
Molí
d’oli,
anant
directe
a
la
Plana
i
riu
Algars.
Després
de
creuar
lo
riu,
hem
de
continuar
lo
nostre
viatge
imaginari
per
lo
barranc
de
Batea,
que
com
lo
topònim
indica
és
per
lo
que
s’anava al poble veí.
A
este
barranc,
als
vessants
abunden
los
pins,
i
pel
mig
hi
trobam
petits
bancals
amb
alguns
olivers.
Lo
camí
o
senda
recorre
tot
lo
barranc,
de
baix
a
dalt,
i
quan
s’arribe
a
dalt
al
pla,
ens
trobam
amb
una
bifurcació
de
camins,
i
és
a
mà
dreta
on
està
la
Creu
de
Sant
Marc.
Lo
camí
continue
hasta
trobar
la
Vall de Batea, i pujant per esta, arribar a Batea.
La
Creu
està
a
un
lloc
des
d’on
es
pot
contemplar
la
Vila
Hospitalària
de
Nonasp,
les
hortes
i
part
del
terme,
que
és
administrada
per
lo
Convent
de
Sant
Joan
de
Jerusalem
de
Casp.
Si
miram
en
direcció
contraria,
veurem
los
termes
veïns
de
la
Pobla
de
Massaluca
i
Batea,
que
també
són
pobles
Hospitalaris,
però depenen de la Batllia de Miravet.
La
Creu
de
Sant
Marc,
ere
lo
que
es
coneix
com
una
“creu
de
terme”.
Per
saber
d’estes
creus,
he
visitat
la
pàgina
web
del
“Archivo
provincial
de
Zaragoza
–
Temas
monográficos
–
Cruces
de
término
y
peirones
en
Aragón”,
on
expliquen
que
a
l’Aragó
es
conserven
algunes
creus
que
daten
del
segle
XVI,
tenint
una
doble
funcionalitat:
per
una
part
senyalen
l’inici
o
confluència
de
camins;
i
per
altra
part
són
un
símbol
de
la
fe
cristiana
de
la
població
on
arriben
los
caminants
i
beneeixen
als
que
l’abandonen,
protegint-los
en
lo
seu
camí
o
en
les
seues
feines.
També
se
explica
que
tenen
los
orígens
en
temps
de
la
Reconquista
al
segle
XII
aproximadament,
havent
teories
de
que
es
construïen
a
mida
que
los
pobles eren conquistats als musulmans i passaven a mans cristianes.
Per
saber
una
mica
més,
li
vaig
demanar
a
la
meua
filla,
que
en
una
de
les
moltes
visites
que
li
fa
a
tia
Estebenia
(Estebenia
Tomás
Moreno),
que
viu
a
Granollers,
i
que
lo
pròxim
4
de
març
complirà
los
99
anys,
li
preguntés
que
recordava,
ja
que
de
jove
anava
a
la
Vall
de
Batea
a
fer
treballs
al
camp,
i
en
alguna
ocasió
m’havia
dit
que
passava
per
on
estava
la
Creu.
A
les
preguntes
de
la
meua
filla,
li
contesta
que
antes
de
la
guerra
la
creu
ja
estava
caiguda
i
que
ella
no
va
sentir
dir
mai
que
se
fes
cap
ritual
u
ofrena
i
que
la
creu
era
com
un
punt
de
referència de camins.
Encara
que
donéssim
per
bo
que
la
creu
amb
lo
pas
del
anys
havie
caigut,
al
inici
de
la
guerra,
en
l’arribada
dels
anarquistes
a
la
població
es
produeix
la
destrucció
de
tots
los
símbols
religiosos.
I
les
restes
de
la
Creu
tampoc
se
lliuren,
ja
que
aquells
homes
hi
graven
al
Piló
de
la
Creu
de
Sant
Marc,
les
inicials
de
FAI
i
CNT
(Federación
Anarquista
Ibérica
i
Confederación
Nacional
del
Trabajo),
tombant
lo
Piló
a
terra,
i
quedant
sols
lo
topònim
d’on
estave i lo record de la gent.
Com
he
dit,
al
2004
lo
piló
es
localitzat
per
JM
Gravat,
trobant-lo
tombat
i
mig
enterrat.
Conscients
de
la
importància
històrica
del
piló,
JM
“lo
Gravat”,
Daniel
i
jo,
ens
vam
posar
en
marxar
per
desenterrar-lo,
carregar-lo
a
un
remolc
i
portar-lo
al
Museu,
tot
això,
amb
molta
feina,
ja
que
al
ser
una
pedra
d’unes
dimensions
considerables,
lo
seu
pes
també
és
important,
per
lo
que
les
dificultats
per
moure’l
van
ser
moltes,
però
vam
aconseguir
l’objectiu
de
recuperar-lo
i
tenir-lo
exposat al Museu, per tots los Amics de Nonasp.
Per Mario Rius
© Amics de Nonasp. 2019