Llavar al riu.
De
tant
en
tant
mos
venen
visites
al
Museu,
i
naltros
los
ensenya'm
tots
los
objectes
que
tenim
exposats,
i
a
més,
intenta'm
donar
explicacions
del
seu
funcionament.
Explicar
alguns
objectes
pot
ser
fàcil,
però
d’altres
una
mica
més
complicat,
ja
que
encara
que
la
vista
de
l’objecte
mos
pugo
resultar
familiar,
són
d’un
temps
diferent
al
que
a naltros mos ha tocat viure.
Per
conèixer
estos
objectes
i
les
feines
de
la
gent
del
nostre
poble,
la
millor
escola
que
hi
ha
és
la
de
la
gent
gran.
Parlar
amb
ells,
preguntar-los
i
escoltar-los.
Amb
les
seues
explicacions,
poc
a
poc
anem
entenen
i
mos
anem
preparant
per
transmetre
estos
coneixements
a
la
gent
que
comparteix
les
nostres
inquietuds.
Ja
siguo
visitant
lo
Museu,
llegint
estes
històries,
o
bé,
veient
los
vídeos
de
JM
“lo
Gravat”.
Hasta
que
va
arribar
la
mecanització
dels
treballs
del
camp,
los
homes
i
dones
passaven
llargues
temporades
als
masos.
Si
era
l’oliva,
les
dones
a
genollons
plegaven
les
caigudes
a
terra,
i
si
se
collia
amb
borrasses,
los
homes
amb
lo
ganxo
feien
caure
les
de
l'arbre
i
les
dones
plegaven
les
foranes.
Si
se
tractava
de
l’ametlla,
a
més
d'aidar
a
estendre
la
roba
per
collir,
també
plegaven
les
caigudes
a
terra.
A
la
vinya,
si
l’home
podava,
elles
plegaven
los
sarments,
després
anaven
a
birbar,
esperonar
i
veremar.
A
la
sega
de
l'ordi
i
blat,
les
dones
amb
lo
rasclet
feien
les
gavelles.
Així
podríem
continuar amb moltes més feines de lo que era la vida a una casa de llauradors.
Quan
tornaven
lo
dissabte
a
casa,
després
d’haver
estat
una
setmana
o
més
dies
als
masos,
l’home
després
de
deixar
l’animal
a
l’estable,
anava
al
barber
per
afaitar-se
i
després
a
la
taverna o cafè, a jugar a les cartes, o bé, a xarrar amb los amics.
Mentre
que
la
dona,
a
més
dels
treballs
de
la
terra,
a
casa
tenia
una
llarga
llista
de
feines
per
fer:
Cuidar
del
crios,
fer
lo
menjar,
fregar,
fer
lo
llit,
cuidar
dels
bitxos
del
corral,
pastar
a
casa i després anar a coure lo pa al forn, llavar la roba al riu, etc.
De
llavar
al
riu,
l’any
2014,
li
vaig
demanar
a
la
meua
mare,
Alícia,
que
m’expliqués
esta
feina
que
feien
les
dones,
i
que
des
de
la
distància
que
mos
dona
lo
temps,
la
veig
de
molta
duresa,
tant
per
la
manera
de
portar
la
roba
i
eines
de
llavar
hasta
lo
riu,
com
per
lo
contacte
amb
l’aigua,
especialment
los
mesos
d’hivern.
Este
és
lo
seu
testimoni,
on
barreja
los
records
d’ella
amb
los
de
la
seua mare:
“Los
mesos
de
bon
temps,
les
dones
amatinaven
i
anaven
a
llavar
la
roba
al
riu
Matarranya,
però
només
ho
podien
fer
del
pont
per
avall,
ja
que
l’Ajuntament
tenia
prohibit
llavar
la
roba
del
pont
cap
dalt,
per
la
raó
de
que
hasta
que
va
arribar
l’aigua
a
les
cases,
la
gent
havia
d’anar
amb
càntirs
a
buscar
l’aigua
al
riu.
Ho
feien
baixant
pel
camí
vell
de
la
costa
de
Matarranya,
fent
cap
a unes roques que donaven a un petit toll, damunt del pont.
Al
riu
Algars
les
dones
hi
anaven
més
a
l’hivern,
és
dir
quan
feia
més
fred
i
per
tant,
l’aigua
estava
més
gelada.
Anaven
sempre
al
mig
dia
o
després
de
dinar,
perquè
este
riu
quedava
més
arrecerat
del
cerç
i
era
més
carasolat.
A
l’Algars
no
hi
havia
cap
prohibició,
ja
que
la
gent
que
anava
a
buscar
aigua
per
beure,
a
l’estiu
omplien
los
càntirs
a
la
cisterna
de
la
Plana
(Dionisio
Millán)
i
a
l’hivern ho feien a la sèquia d’Algars, al costat de la Plana d’Altés.
A
llavar
s’anava
al
menys
un
dia
a
la
setmana,
sinó
eren
dos.
Generalment
eren
los
dilluns
i
com
molt
tard
los
dimarts,
ja
que
los
homes
havien
vingut
del
mas
o
de
la
mina
portant
la
roba
bruta,
a
més,
lo
cap
de
setmana,
era
també
lo
moment
de
canvi
de
roba
per
la
resta
de
membres
de
la
família.
Lo
dia
senyalat
per
llavar
la
roba,
a
un
balde
de
zinc,
se
posava
la
roba
bruta,
una
pastilla
de
sabó
de
taula
i
una
ampolla
ben
tapada
amb
un
mica
de
lleixiu.
La
marca
més
bona
era
“Conejo”,
i
la
portaven
en
ampolles
de
vidre
amb
tap
de
suro.
Quan
s’acabava
i
anaves
a
comprar-ne
un
altra,
havies
de
portar
l’ampolla
buida,
perquè si no te la cobraven.
A
més,
prenia
una
mica
de
sabó
moll.
Si
era
a
l’hivern
lo
calentava
una
mica
perquè
estes
més
líquid,
però
a
l’estiu
no
feia
falta.
Una
volta
ja
estava
apunt,
lo
posava
dins
d’una
galleda
de
zinc
petita que tenia.
Amb
tot
preparat,
la
següent
operació
era
“fer
la
capçana”.
En
una
peça
de
roba
o
amb
lo
mateix
davantal
que
al
llavar
mos
posàvem
per
no
embrutir-nos,
fèiem
la
capçana,
que
era
la
base
per
aguantar
lo
balde
al
cap.
Això
consistia
en
doblar
la
peça
de
roba,
fent
plecs
de
uns
tres
dits
i
començant
per
un
cantó,
com
si
d’una
figura
romboide
se
tractés.
Desprès
a
la
mà
se
enrotllava,
fent
una
espècie
de
redot.
La
punta
que
mos
quedava
a
fora,
s’havia
d’amargar
dins
del
redot
i
quan
este
es posava al cap, havia de quedar davall.
Feta
la
capçana,
me
la
posava
al
cap
i
lo
balde
damunt.
La
llosa
de
llavar
davall
lo
braç
esquerre,
i
a
la
mà
del
mateix
braç,
la
galleda
de
zinc
amb
lo
sabó
moll.
Lo
braç
dret
quedava
lliure
per si convenia agarrar lo balde en algun moment.
Al
riu
me
posava
al
raig
de
l’aigua,
es
dir,
que
correguera
l’aigua.
La
major
part
de
les
dones
portaven
una
taula
de
fusta
per
bregar
la
roba
que
havien
de
llavar,
però
també
se
donava
lo
cas
d’alguna
que
no
en
devia
de
tindre,
i
ja
tenia
per
allí
alguna
llosa
de
pedra,
que
feia
lo
mateix
servei que la taula de fusta.
Començava
llavant
la
roba
blanca.
Amb
la
mà
agarrava
una
mica
de
sabó
moll,
lo
restregava
a
la
roba
i
una
volta
estava
ven
ensabonada
la
bregava
a
la
llosa,
esbandint-
la
a
continuació.
Després
feia
una
segona
ensabonada
amb
la
pastilla
del
sabó
de
taula,
posant
la
roba
plana
damunt
la
llosa
i
restregant-la
amb
lo
sabó
hasta
que
quedava
ben
ensabonada,
després
bregava
la
roba
a
la
llosa
i
tot
seguit
la
esbandia
al
raig
de
l’aigua.
Seguidament
posava
la
roba
blanca
dins
del
balde
de
zinc,
la
cobria
amb
aigua
i
li
afegia
una
mica
de lleixiu.
A
continuació
llavava
la
roba
de
color,
fent
lo
mateix
procés
que
al
llavar
la
roba
blanca.
També
hi
havia
algunes
dones
que
portaven
un
“cepillo”
per
rascar
i
una
pala
de
fusta
per
picar
la
roba
més
dobla,
com
pantalons
o
jaquetes de pana.
Acabada
esta,
la
roba
blanca
que
tenia
en
lleixiu,
la
esbandia
bé
i
al
mateix
balde
posava
un
cul
d’aigua
amb
una
mica
de
blavet,
remullant
cada
una
de
les
peces
de
roba
blanca
i
sense
esbandir-les,
escorria
bé
l’aigua
de
la
roba,
posant-les
a
continuació dins de balde per anar ja cap a casa.
Lo
camí
de
tornar
a
casa
era
més
dur
que
lo
de
anar
al
riu.
Lo
balde
amb
la
roba
banyada
pesava
molt
més,
encara
que
les
dones
escorrien
la
roba
tot
lo
que
podien.
A
voltes
havien
de
demanar
ajut
a
alguna
altra
dona
que
estava
llavant
per
posar-se
lo
balde
a
cap.
Amb
lo
balde
ple
de
roba
banyada,
la
taula
i
la
galleda
del
sabó
moll,
emprenien
la
costa
amunt,
per
fer
lo
camí
de
tornada.
Per
eixugar
la
roba,
aprofitant
les
hores
de
sol,
alguna
dona
los
llençols
los
posava
plans
damunt
la
glera
i
les
peces
més
petites
damunt
los
joncs
o
plantes
del
riu.
Però
la
major
part
de les dones la estenien al balcó, a una galeria o al solonar de casa seua.
Eixuta
la
roba,
ja
sol
quedava
planxar-la.
Recordo
que
de
jove
encara
no
hi
havia
planxes
elèctriques,
la
gent
en
tenia
unes
de
ferro
colat
que
per
calentar-les
se
posava
brases
del
foc
dins
la
planxa.
També
en
hi
havia
unes
altres
que
eren
massisses
i
se
posaven
a
calentar
al
foc.
A
l’hora
de
planxar
se
tirava
gotes
d’aigua
a
la
roba
per
no
recremar-la
i
si
hi
havia
arrugues
se
traient
millor.
La
meua
mare,
Joaquina,
va
ser
de
les
primeres
en
comprar
una
planxa
elèctrica,
jo
tindria
catorze
o
quinze
anys,
es
dir,
seria
1948-49.
En
van
portar
a
la
tenda
de
roba
de
Castañer
i
com naltros li portàvem l’aigua a casa, la mare li va voler comprar una planxa elèctrica”.
“LA
BUGÀ”.
Arribats
a
este
punt
de
la
conversa,
li
demano
a
la
meua
mare
que
me
explico
lo
procés
de
fer
la
bugà,
i
encara
que
me
diu
que
no
lo
va
fer
mai,
tira
de
records
i
me
parla
de la seua mare, Joaquina Tomàs Moreno (1907-1957), de la que me diu:
“La
bugà
li
vaig
veure
fer
a
la
meua
mare
quan
jo
era
jove.
Ella
ho
feia
perquè
ho
va
aprendre
de
la
meua
iaia,
Leonor
Moreno
Andreu
(1880-1944).
Ho
feia
de
tant
en
tant,
ja
que
este
procés
de
blanquejar
i
desinfectar
la
roba
va
anar
desapareixent
poc
a
poc
a
principis
del
segle
XX,
a
l’arribar
a
les
cases
lo
lleixiu
líquid.
Lo
primer
que
s’havia
de
fer
era
cremar
los
closcos
de
les
armelles
i
replegar
la
cendra.
Això
se
feia
al
bancal,
es
dir,
al
aire
lliure,
ja
que
lo
closco
no
fa
flama,
se
consumeix
molt
poc
a
poc
i
fa
molt
fum.
La
gent
deia
que lo closco d'ametlla portava molt lleixiu”
Quan
vaig
fer
la
entrevista,
l’any
2014,
estava
present
lo
meu
pare,
Agustín
Rius
Llop
(1932-2015),
i
ell
me
va
dir
parlant-me
de
la
família
dels
seus
pares:
“Naltros
al
Mas
de
la
Cova,
des-
closcàvem
totes
les
ametlles
que
collíem
i
los
closcos
los
cremàvem
tots
a
un
forat
que
hi
havia
a
una
roca
al
costat
del
mas.
La
cendra
que
mos
pareixia
la
guardàvem
per
fer
la
bugà
i
la
demés
la
tiràvem
als arbres”.
Continuo
amb
lo
testimoni
de
la
meua
mare:
“Recordo
que
la
meua
mare,
Joaquina,
posava
lo
calder
de
coure
les
botifarres
al
foc
ple
d’aigua.
A
la
vora
del
foc
i
damunt
d’un
piló
posava
lo
cossi
i
dins
la
roba
blanca
que
ja
havia
llavat
al
riu.
Després
una
tela
de
roba
que
se
die
“lo
cendrer”,
la
posava
damunt
de
cossi,
tapant
tota
la
roba
i
sobreeixint
per
tot
lo
voltant.
Damunt
del
cendrer posava la cendra dels closcos d’ametlla.
Una
volta
tot
preparat,
amb
un
pot
amb
ansa
anava
traient
l’aigua
bullint
del
calder
i
la
tirava
poc
a
poc
damunt
les
cendres
del
cossi.
L’aigua
al
barrejar-se
amb
les
cendres
es
converteix
en
lleixiu,
i
poc
a
poc
l’aigua
anava
baixant,
banyant
tota
la
roba
i
a
l’arribar
al
cul
de
cossi
eixint
per
un
petit
forat
que
té,
fen
cap
a
una
galleda
de
zinc,
que
la
mare
havia
posat
per
arreplegar-la
i
tornar-la a tirar al calder per calentar-la i després tornar-la a tirar al cossi i així successivament.
Acabat
este
procés,
se
deixava
la
roba
al
cossi,
que
lo
lleixiu
actues
tota
la
nit
i
l’un
demà
posava
tota
la
roba
al
balde
de
zinc
i
anava
al
riu
a
fer-li
una
ensabonada,
quedant
la
roba
“llimpla” i blanca”
SABÓ
DE
TAULA
Per
acabar
li
demano
que
me
explico
com
fa
los
sabons.
Lo
primer
que
me parla és del sabó de taula, dient-me los ingredients i explicant-me com lo fa ella:
1 - Oli, 6 litres. De baixos del molí o de fregir
2 - Aigua, 7 litres
3 - Sosa, 1 kg.
4 - Pega grega, 500 grams
5 - Farina, 2 almostes. Ajuda a espessir lo sabó.
“Les
receptes
per
fer
sabó
les
tinc
de
la
meua
mare.
Lo
sabó
jo
sempre
lo
he
fet
a
un
grivell.
Los
ingredients
los
tiro
amb
l’ordre
escrit
i
durant
una
hora
ho
regiro
sense
parar
amb
lo
mànec de fusta d’una granera vella, hasta que lo sabó ja se veu que s’ha lligat.
Després
a
una
caixa
vella
de
fusta
que
tinc,
li
poso
un
full
de
diari
al
cul
i
les
vores.
A
continuació
tiro
lo
sabó
a
dins
posant-li
un
tres
dits
o
la
doblaria
que
m’apareix
per
fer
les
pastilles
de
sabó.
Passats
uns
dies,
a
quan
lo
sabó
ja
esta
totalment
solidificat,
lo
trec
de
la
caixa
tombant-la
de cul per amunt i lo tallo amb un ganivet, fent les pastilles de la mida que vull.”
SABÓ MOLL:
1- Oli, 3 litres
2 - Aigua, un càntir (12 litres)
3 - Sosa, 500 grams
4 - Pega grega, 250 grams
“Lo
faig
també
a
un
grivell.
Una
volta
posats
los
ingredients,
ho
regiro
de
tant
en
tant,
i pot tardar a lligar de vuit a deu dies. Això depèn del temps, a l’hivern li costa meé.”
Lo
llavar
al
riu,
durant
segles
va
ser
una
feina
de
dones,
que
amb
lo
balde
al
cap
havien
de
fer
camí
per
anar
al
Matarranya
o
l’Algars,
i
una
volta
acabada
la
feina,
amb
més
pes
al
cap, desfer lo camí per tornar cap a casa.
Però
com
tot
a
esta
vida,
arriba
un
moment
que
s’acaba.
Això
va
passar
a
principis
de
1962,
en
que
va
arribar
l’aigua
corrent
a
les
cases,
canviant
per
millor
la
vida
de
les
dones.
Amb
l’aigua
corrent
se
podien
llavar
los
plats
i
no
feia
falta
anar-la
a
buscar
al
riu
amb
càntirs;
se
van
ficar
los
vàters
i
ja
no
feia
falta
anar
a
cagar
a
la
comuna,
al
corral
o
a
les
costes;
se
van
instal•lar
safareigs
i
les
dones
ja
podien
llavar
a
casa,
i
encara
que
va
costar,
poc
a
poc,
se
va
deixar
d’anar
al
riu.
De
canvis
encara
n’havien
de
arribar
més.
A
principis
dels
anys
70
van
arribar
les
primeres
llavadores
“xocolateres”
a
Nonasp
i
uns
anys
més
tard
arribarien
les
llavadores
automàtiques.
Per
les
dones
que
van
anar
a
llavar
al
riu
i
saben
de
la
duresa
d’esta
feina,
tenen
clar
que
lo
millor
que
hi
ha
avui
en
dia
a
una
casa,
és
la
llavadora.
Afortunadament,
ara,
la
feina
de
ficar
la llavadora ha deixat de ser una cosa exclusivament femenina.
Per Mario Rius
© Amics de Nonasp. 2019