Fossars, enterraments i dol
Amb
la
recent
entrada
en
funcionament
de
la
sala
de
vetlla
municipal,
m’he
parat
a
reflexionar
sobre
com
han
anat
canviant
les
costums
dels
enterraments
i
les
formes d'expressar lo dol entre la gent de la nostra Vila.
Lo
fossar
més
vell
que
tenim
documentat,
és
lo
que
estava
al
costat
de
l'església,
i
que
ocupava
l'actual
casa
parroquial
i
jardí.
La
seua
ubicació
va
donar
lo
nom
de
“carrer
del
Fossar”
al
carrer
on
estava
situat.
La
antiguitat
possiblement
data
de
la
construcció
de
l'església,
que
segons
alguns
autors,
van
ser
los
Templers
a
finals
de
segle
XIII,
damunt
d’una
primitiva
església
romànica.
A
meitat
segle
XIX,
es
decideix
de
fer-ne
un
de
nou
fora
de
les
parets
de
la
Vila.
L’any
1855,
darrer
any
sencer
que
va
utilitzar
lo
fossar
de
la
església,
se
van
fer
40
enterraments,
ja
que
parlam
d’un
temps
en
que
la
mortaldat
era
molt
elevada
en
condicions
normals,
disparant-se
quan
la
població
se
veia
afectada
per
alguna
epidèmia.
Lo
nou
fossar
se
va
construir
al
final
del
carrer
de
la
Mare
de
Déu.
Lo
primer
enterrament
se
va
fer
lo
18
de
juny
de
1856,
del
xiquet
José
Andreu
Agustí,
de
nou
mesos,
fill
de
Miguel
i
Maria.
Mossèn
Ramón
Vallés
va
ser
l’encarregat de oficiar-lo.
Este
fossar
si
bé
estava
fora
de
la
Vila,
quedava
relativament
prop.
A
l’estiu,
en
los
dies
de
garbí,
les
olors
arribaven
a
les
cases
del
carrer
de
la
Mare
de
Déu.
A
conseqüència
d'estos
inconvenients,
l’Ajuntament
que
presideix
Miguel
Vilella
Roc,
en
sessió
de
28
d'agost de 1910 informa:
“La
Junta
Local
de
Sanidad
enterada
de
la
Circular
del
Excmo.
Sr.
Gobernador
Civil
de
la
provincia
inserta
en
el
Boletín
Oficial
del
día
23
del
actual
por
la
que
se
ordena
se
tomen
sin
alarma
ni
apresuramientos
las
medidas
preventivas
contra
la
invasión
colérica,
entre
estas
precauciones
acordó
proponer
al
Ayuntamiento
la
conveniencia
de
construir
un
nuevo
Cementerio
en
otro
punto
del
que
está
establecido
por
la
corta
distancia
que
hay
entre
este
y
la
población
y
además
por
estar
mal
situado
teniendo
en
cuenta
que
los
vientos
que
generalmente
reinan
no
solamente
sirven
de
vehículo
para
atraer
las
mismas
que
de
los
cadáveres
se
desprenden
sino
que
se
perciben
hasta
los
malos
olores
producidos
por
la
descomposiciones
cadavéricas
redundando
solo
esto
en
perjuicio
de
la
salubridad
pública.”
Lo
2
de
octubre
de
1910,
l’Ajuntament
adjudica
les
obres
de
construcció
del
nou
fossar
al
contractista
Tomàs
Carabaca
i
Bueno.
Durant
l’hivern
construeix
lo
fossar
i
en
sessió
de
3
de
maig
de
1911
se
declara
obert
oficialment
lo
nou
Cementiri Catòlic i Civil.
En
este
nou
fossar,
se
pot
destacar
una
petita
edificació
coberta
per
fer
les
autòpsies,
i
a
la
dreta
arranca
una
paret
per
separar
lo
cementiri
catòlic,
d’un
espai
més
reduït
destinat
a
cementiri
civil.
Per
accedir
a
este
espai
d’enterrament
civil,
s’ha
de
fer
vorejant
per
exterior
lo
fossar,
entrant
per
una
petita
porta
que hi ha a la paret lateral dreta.
A
este
espai
d’enterrament
civil,
als
pocs
dies
ja
se
fa
lo
primer.
Recordem
que
a
la
sessió
de
3
de
maig
de
1911,
se
declara
obert
lo
cementiri
catòlic
i
civil.
Pos
bé,
al
setmanari
polític
“El
Motín”,
de
20
d’abril
de
1911,
se
parla
d’un
primer
enterrament
civil,
amb
la
crítica
de
mossèn
Anselmo
Claver
als
assistents
i
autoritats
per
permetreu
i
acaba
la
crònica
dient:
“Tierra
en
el
cementerio
católico…
Tierra
en
el
civil.
Podredumbre
y
gusanos
en
el
uno…
Gusanos
y
podredumbre
en
el
otro…
Y
al
final,
polvo
en
ambos…
Es
triste,
pero
es
así.”
Passats
uns
anys,
al
mateix
setmanari
“El
Motín”,
en
la
edició
de
12
de
juliol
de
1924,
informa:
“Un
subscriptor
de
Nonaspe
(...)
me
dice
que
allí
se
han
celebrado
43
actos
Civiles
entre
matrimonios,
inscripciones
de
niños
en
el
Juzgado
y
enterramientos...”.
En
la
arribada
de
la
República,
lo
14
d’abril
de
1931,
los
enterraments
i
actes
civils van en augment.
Durant
lo
període
republicà,
l’Ajuntament
fa
gestions
per
la
compra
d’un
cotxe
funerari,
lògicament
arrastrat
per
animals
de
tiro.
A
la
sessió
de
8
de
setembre
de
1935,
s’informa
d'un
pressupost
de
D.
Esteban
Navarro,
de
Saragossa,
oferint
un
cotxe
de
dos
rodes,
pintat
i
amb
teles
negres
i
blanques,
per
la
quantitat
de
968
pessetes.
L’Ajuntament
accepta
lo
pressupost
i
encomana
la
seva
construcció,
si
bé,
en
l’inici
de
la
guerra
civil,
no
se
farà
efectiva
la
seua compra.
Los
anys
van
passant,
i
per
parlar
de
com
eren
los
enterraments
a
partir
dels
anys
40,
he
buscat
lo
testimoni
de
Manolo
Oset,
membre
d’una
família
de
fusters
des
de
1933,
i
per
tant,
constructors
de
moltes
de
les
caixes
amb
les
que
s’han
fet
los
enterraments a la nostra Vila:
“Quan
algú
se
moria,
hasta
no
fa
tants
anys,
al
difunt
lo
tenien
al
llit
hasta
lo
darrer
moment.
Lo
primer
que
se
feia
era
avisar
al
mossèn,
posar-li
al
difunt
lo
millor
traje
que
tenia
per
ser
vetllat
i
avisar
al
fuster per fer la caixa.
Per
fer-la,
anava
a
la
casa
del
mort
i
li
prenia
les
mides:
l’altura
i
l’amplada
de
muscles.
Si
lo
difunt
era
gros,
la
caixa
la
fèiem
una
mica
més
alta.
Se
feien
totes
d’una
fusta
que
se
deia
“taula
gallega”,
que
com
lo
seu
nom
indica,
era
fusta
que
portaven
de
Galicia.
Quan
jo
era
més
jove,
i
treballava
amb
lo
meu
pare,
lo
cul
i
la
tapa
se
feia
amb
fustes
de
caixes
de
tabac,
licors,
etc.
que
s’aprofitaven,
ja
que
en
aquells
temps
tot
se
portava
en
caixes
de
fusta.
Sols
los
laterals
se
feien
amb
taula
gallega
i
tenien
una
doblaria
de 2 cm per poder clavar bé los claus.
Acabada
la
construcció,
les
folràvem
per
fora
amb
tela
negra,
per
los
adults,
i
amb
tela
blanca,
si
es
tractava
d’un
xiquet.
Se’n
posava
per
los
laterals
i
la
tapa,
és
dir,
per
tot
menys
per
lo
cul
de
la
caixa.
S’havia
d'estirar
bé
per
que
no
quedes
cap
arruga.
Algunes,
si
ho
demanaven,
les
guarníem per la volta en un serrell negre.
A
les
caixes,
a
més
hi
posàvem
quatre
anses
per
transportar-la
i
un
Sant
Crist,
damunt
a
la
tapa.
Una
volta
acabada
la
cerimònia
religiosa
i
transportat
lo
difunt
al
fossar,
antes
de
enterrar-lo
ho
traiem
i
ho
guardàvem,
ja
que
servia
per
totes les caixes”.
Per
parlar
de
les
costums
referents
a
l'església,
ho
faig
en
Manolo
Oset
i
la
meua
mare,
Alícia,
que
parlen
dels
seus
records
de
joventut,
i
que
coincideixen
en
lo
període
en
que
està a Nonasp, mossèn Alejandro Burillo (1941-1960).
“Una
volta
avisat
lo
mossèn
de
la
defunció,
se
tocaven
les
campanes
a
“senyals”
(de
mort).
La
gent
die
“toquen
a
senyals”.
Si
lo
que
se
moria
ere
un
crio,
anaven
los
escolanets
per
los
carrers
del
poble
amb
una
campaneta
a
la
mà,
tocant-la
sense
parar,
i
això
era
senyal
que
s’havia
mort
un
xiquet
(les
campanes
grans
no
se tocaven).
A
quan
s’aproximava
l’hora
de
l’enterro
se
posava
al
difunt
dins
de
la
caixa
i
se
tapava.
Lo
mossèn,
acompanyat
d’alguns
escolanets,
anaven
resant
a
la
casa
del
difunt
a
buscar-lo.
Després
tots
anaven
cap
a
l'església,
portant
los
homes
la
caixa
al
muscle,
o
agarrant-la
de
les
anses.
Durant
este
trajecte
se
feia
tres
parades,
i
a
cada
una
d’elles
lo
mossèn
feia
un
petit
respons.
Si
lo
difunt
vivia
a
la
plaça
de
Missa,
per
fer
les
tres
parades,
donaven
la
volta
a
la
plaça.
D’enterraments
hi
havia
de
tres
tipus,
de
1ª,
2ª
i
3ª,
segons
se
pagava.
La
missa
era
igual
per tots, però a l’hora de acompanyar al difunt, era on estaven les diferencies:
Enterrament
de
3a:
Era
lo
més
senzill
i
acabada
la
missa,
la
família
del
difunt
se
posava
a
la
porta
de
l'església
per
rebre
lo
condol
de
la
gent,
les
dones
de
la
porta
cap
dins
i
los
homes
de
la
porta
cap
defora.
De
primer
passaven
los
homes
i
després
les
dones,
dient
als
familiars
del
difunt:
“T’acompanyo
lo
sentiment”.
La
gent
més
arrimà
no
passaven
a
donar
lo
condol
a
l'església,
i
s’esperaven
per
anar
a
donar-lo
a
la
casa del difunt.
Enterrament
de
2a:
Acabada
la
missa,
los
homes
agarraven
la
caixa
al
muscle
o
per
les
anses,
i
amb
lo
mossèn
i
la
gent,
acompanyaven
al
difunt
hasta
les
escoles
(velles)
del
carrer
Maella.
Lo
mossèn
feia
una
mica
de
respons,
i
s’entornava
cap
a
l'església,
acompanyat
de
familiars
i
gent.
Allí,
la
família
se
posava
a
la
porta
de
missa
i
la
gent
los
donava
lo
condol, esperant-se los més arrimats per anar a la casa del difunt.
Enterrament
de
1a:
Lo
mossèn
acompanyava
al
difunt
hasta
lo
fossar,
junt
en
la
família
i
tota la gent. Allí feia un petit respons, i tots s’entornaven cap a
l'església,
on
a
la
porta
de
l'església,
se
donava
lo
condol,
anant los més arrimats a casa del difunt”.
Per
parlar
del
dol,
ha
faig
en
la
meua
mare,
Alicia,
que
m’explica la seva experiència personal:
“Los
homes
que
portaven
dol,
se
posaven
una
camisa
negra,
tant
per
treballar
com
per
fer
festa,
al
menys
durant
un
any.
Les
dones
si
eixien
de
casa
anaven
amb
vestit
negre,
a
més
portaven
mocador
al
cap
i
calces
negres.
Durant
un
any,
encara
que
fossin
noies
joves,
no
anaven
al
ball
ni
al
cine.
Al
cap
de
l’any
ja
se
traient
lo
mocador
i
calces
negres,
i
anaven
al
cine
i
ball,
però
la
roba negra la portaven al menys durant quatre anys.
Jo
vaig
començar
a
portar
dol
un
mes
antes
de
complir
los
deu
anys.
Lo
12
de
novembre
de
1944,
se
va
morir
la
meva
iaia
Leonor.
Com
encara
era
una
cria
me
van
posar
de
mig
dol.
Consistia
en
un
vestit
negre
en
una
flor
blanca,
un
vestit
negre
en
alguna
ratlla blanca, o bé, lo vestit blanc i algun motiu negre.
Després
se
va
morir
lo
pare,
lo
15
de
maig
de
1946,
quan
tenia
onze
anys.
Vaig
portar
dol
quatre
anys,
al
complir
los
quinze
ja
me’l
van
traure.
Ho
portava
tot
negre: sabates, calcetins i vestit. L’únic que no me van posar va ser lo mocador al cap.
Lo
dia
de
Tots
Sants
de
1957
se
va
morir
la
mare,
ja
tenia
vint-i-dos
anys.
Després
lo
dol
va
ser
sencer.
Per
anar
a
treballar,
per
comprar
o
anar
de
visita,
a
més
de
les
sabates
i
vestit
negre,
portava
calces
negres
i
mocador
al
cap.
Si
per
mudar
no
volia
portar
mocador,
me
podia
posar
un
vel
negre al cap.
A
mon
germà
Benicio,
li
vaig
comprar
dos
camises
negres
per
anar
a
treballar
i
les
va
portar
hasta
que
les
va
esgarrar.
Los
dies
de
festa
los
jovents
tots
portaven
traje,
ell
en
tenia
un
de
blavet
i
un
altre
de
gris
i
en
estos
trajes
se
posava
camisa
blanca
i
corbata
negra
que
feia
de
més dol.
Vaig
estar
sense
eixir
de
casa
los
dies
de
festa
més
d'
un
any.
Per
Nadal
de
l’any
següent
ja
vaig
començar
a
anar
al
cine
(lo
feien
los
dissabtes
per
la
nit
i
diumenges
per
la
tarde).
Al
ball
(lo
feien
al
pis
de
dalt
del
Sindicat
los
diumenges
tarde
i
nit)
ja
va
ser
a
Pasqua
de
l’any
següent
quan
hi
vaig
anar.
No
estava
ben
vist
portant dol eixir dos dies seguits...
Lo
mocador
i
les
calces
me
les
vaig
traure,
però
de
negre
hi
vaig
anar
quatre
anys,
hasta
que
me
vaig
casar
amb
Agustín
lo
dia
29
d’octubre
de
1961.
Després
era
moda
casar-se
de
negre,
recordo
que
de
la
colla
s’hi
van
casar
Conxita
“la
Poqueta”,
Josefina
“la
Magra”
i
Mercedes
Calvo.
Però a mi se me va posar al cap de casar-me de blanc i vaig dir:
-
No
me
vull
casar
de
negre,
que
ja
hi
haig
anat
prou,
si
no
pareixerà
que
me
vaig
a
enterrar.
Encara
no
havia
fet
l’any
de
casar-nos,
lo
29
de
juliol
de
1962,
se
va
morir
lo
iaio
Rius
(mon
sogre)
i
vaig
tornar
a
anar
de
negre
durant
un
any,
però
de
calces
i
mocador
al
cap
ja
no
en
vaig portar”.
Fer
una
cronologia
de
alguns
dels
canvis
amb
les
costums
del
enterraments
és
complicat,
ja
que
no
estan
documentats,
però
encara
que
hi
pugi
haver
alguna
inexactitud,
ho
fiarem
a
la
memòria
dels
testimonis
de
Manolo
Oset
i
la
meua
mare.
Al
setembre
de
1960,
arriba
a
Nonasp
mossèn
Doroteo
Juan
Tomàs,
que
hi
estarà
hasta
lo
març
de
1969.
Durant
la
seva
estància,
va
deixar
de
fer
enterraments
de
tres
categories,
segons
los
diners
que
se
pagava,
argumentant
mossèn
Doroteo: “Quan naixem tots som iguals i quan morim també”.
Manolo
Oset,
situa
a
la
segona
meitat
de
la
dècada
del
anys
60,
quan
van
deixar
de
fer
les
caixes a la fusteria, passant-les a comprar a la fàbrica Cardona de Móra d’Ebre.
Un
altre
canvi
important,
se
va
produir
un
hivern
(als
anys
70)
que
va
nevar
i
los
carrers
estaven
gelats
i
no
se
podia
caminar
per
ells.
Lo
mossèn
va
dir
que
no
podia
anar
a
buscar
al
mort
i
que
fessin
lo
que
volguessin.
La
família
va
decidir
portar-lo
a
l'església
al
remolc
d’un
tractor.
La
nova
costum se va anar imposant, poc a poc, passant del remolc del tractor, a Land Ròvers i furgonetes.
L’any
1979,
després
de
molts
anys,
se
celebren
eleccions
municipals
i
una
de
les
primeres
decisions
del
nou
ajuntament,
tal
com
recordo
i
així
m’ho
confirma
José
Albiac
“lo
Xupeno”,
és
tirar
a
terra
la
paret
del
cementiri
que
divideix
los
enterraments
catòlics
del
civils.
L’espai
d’enterrament
civil,
era
conegut
com
“lo
corralet”,
paraula
d’us
generalitzat
i
feta
servir
en
sentit
despectiu,
per
referir-se a l’espai d’enterrament civil.
Un
altre
record
de
Manolo
Oset,
és
de
la
primera
caixa
que
li
van
demanar
sense
lo
Sant
Crist.
Això
va
ser
per
l’enterro
de
Paula
Borraz
Giner,
lo
13
d’agost
de
1982.
Ella
va
ser
la
primera
de
ser enterrada civilment a Nonasp, després de ser recuperada la democràcia.
Un
altre
exemple
de
canvi,
lo
trobem
a
la
revista
L’Eixam
nº
16,
del
agost
de
2014,
en
que
Luisa
Meseguer
explica:
“Cap
allà
l’any
1990,
vam
anar
a
tirar
les
cendres
de
la
meua
germana
Angelina
(la
mare
de
l’Ana
María
i
del
Terenci
Moix
Meseguer)
i
es
van
repartir
als
dos
rius.
Quan
les
vam
tirar
hi
estava
jo,
el
meu
germà
Miquel,
el
meu
fill
Jose
Luis,
la
meva
filla
Natacha,
la
mossa
que
tenia
l’Angelina,
l’Anna
María
i
el
seu
gos.
Vam
anar
a
la
Mare
de
Déu
i
des
d’allí
en
vam
tirar
la
meitat al Matarranya i l’altra meitat a l’Algars”.
Un
altre
pas
endavant,
com
diu
Manolo
Oset,
es
la
compra
d’un
cotxe
funerari.
Per
mig
dels
germans
Paco
i
Alfonso
Moya,
de
“Ataudes
del
Mediterráneo”,
l’Ajuntament
compra
per
250.000
pessetes
un
cotxe
funerari
de
segona
mà.
Lo
primer
enterrament
d'este
vehicle,
és
lo
de
Paquita
Navarro Latorre, lo 27 de juny de 1999.
Un
altra
costum
de
tota
la
vida
era
que
a
l’hora
de
donar
lo
condol,
primer
ho
fessin
los
homes
i
després
les
dones.
Pos
bé,
amb
lo
canvi
de
segle,
la
igualtat
es
comença
a
fer
més
real,
i
ara
són
majoritàriament
les
dones
les
primeres
en
donar-lo.
També
als
enterraments
civils,
elles
son
protagonistes en moltes ocasions, dient unes paraules de record al difunt.
I
per
acabar,
la
construcció
de
la
sala
de
vetlla.
Lo
passat
diumenge
10
de
juny,
l’ajuntament
va
fer
una
jornada
de
portes
obertes,
per
tots
los
que
volguessin
veure’l.
Si
bé,
lo
dimarts
anterior
ja
havia
donat
servei
als
familiars
d’un
difunt
que
lo
van
sol•licitar.
Poc
a
poc,
a
l’igual
que
totes
les
altres
costums,
anirà
quedant
enrere
anar
a
buscar
“silles”
a
l’Ajuntament,
anar a la casa del difunt per acompanyar a la família i vetllar-lo a l'entrada de la casa per la nit.
Un
pas
més
en
esta
llarga
i
incompleta
llista
de
canvis
en
los
enterraments
i
dol,
que
van
veient
los
que
se
queden,
perquè
al
final,
en
les
paraules
que
Estela
me
proposa
del
poeta
Jaime
Gil
de Biedma: “morir, es el único argumento de la obra”
Per Mario Rius
© Amics de Nonasp. 2019