De la presó a la forca
Si
ens
fitxem
en
los
topònims,
podem
traure
conclusions
del
per
què
del
nom
que
se
li
ha
donat
a
cada
partida
del
nostre
terme:
la
Vall
de
Batea,
la
Punta
Redona,
la
Creu
de
Sant
Marc,
lo
Racó,
la
Mont-falla,
etc.
A
més
de
les
partides,
també
hi
ha
llocs,
que
han
conservat
lo
topònim
hasta
los
nostres
dies,
com
és
lo
cas
de
“LES
FORQUES”,
que
situa
lo
punt
exacte on antigament se ajusticiava als presos.
La
forca,
com
a
forma
de
mort
violenta,
encara
que
és
molt
antiga,
al
nostre
país
possiblement
és
d’època
medieval.
La
pena
de
morir
a
la
forca,
ha
set
tradicionalment
una
pena
capital
infamant,
és
a
dir,
suposava
la
denigració
moral
per
l’ajusticiat,
i
per
tant,
per
la
seua
família.
La
forca,
junt
amb
la
decapitació
i
la
foguera
han
set
les
penes
capitals
més
corrents
en
la
Edat
Moderna.
I
d’
elles,
ha
set
la forca la forma d’execució més freqüent durant los segles XVI i XVII i hasta finals del XVIII.
Nonasp
des
de
la
primera
meitat
del
segle
XV
pertanyia
al
convent
de
Sant
Joan
de
Jerusalem
de
Casp,
i
són
estos
los
que
anomenen
a
les
persones
que
administren
la
justícia,
i
per
tant,
se
encarreguen
de
jutjar
i
dictar
les
sentències.
En
una
visita
del
“Castellán”
a
Nonasp,
l’any
1605,
diu:
“Es
del
Convento
de
Caspe
la
jurisdicción
civil,
y
criminal
alta,
y
baja
mero,
y
mixto
imperio
conforme
afuero,
y
nombran
justicia
y
lugarteniente,
toman
el
juramento
a
justicia y guardas del justicia”.
També
estos
segles
són
temps
de
guerres,
saquejos,
soldats
a
la
vila,
presoners,
desertors,
etc.
Lo
castell,
a
més
de
casa-palau,
fa
de
caserna
de
tropes,
hospital
per
ferits
i
alberga
la
presó.
Per
tant,
en
este
context,
a
més
de
les
condemnes
civils,
també
hem
de
pensar
que
hi
estan
les
condemnes
dels
militars,
i
segon
diferents
fonts,
era
costum
executar
a
la
forca
als
desertors
dels
exercits.
L’any
1696,
a
la
plaça
de
l’església,
se
construeix
l’edifici
de
Ca
la
Vila,
i
com
se
tracta
d’un
edifici
de
petites
dimensions,
se
busca
un
local
pròxim
per
habilitar-lo
com
a
presó
pública
de
la
localitat.
Esta
presó
consta
de
dos
espais
clarament
diferenciats.
Al
creuar
la
porta
del
carrer,
entrem
a
un
espai
que
mos
condueix
per
mig
d’una
escala
a
un
pis
elevat,
amb
unes
condicions
d'habitabilitat
acceptables,
ja
que
hi
ha
una
gran
finestra
protegida
per
una
reixa,
que
deixa
entrar
la
llum
del
dia
i
permet
la
ventilació.
Lo
segon
espai,
és
un
calabós
subterrani,
de
petites
dimensions,
on
no
entra
la
llum
del
dia
i
durant
molts
mesos
de
l’any
hi
ha
aigües
subterrànies.
És
aquí
on
posarien
als
presos
acusats
de
delictes
més
greus,
i
que,
alguns
d’ells,
pot
ser,
serien
condemnats a la forca.
A
Nonasp
“Les
Forques”
estan
situades
prop
del
poble,
a
la
carretera
de
Favara.
Se
tracta
d’una
zona
elevada,
que
comença
on
està
lo
dipòsit
d’aigua
rodo
i
se
prolonga
un
centenar
de
metres,
en
direcció
a
Favara
i
paral•lel
a
las
carretera.
Este
topònim
també lo trobem documentat a altres pobles com Favara i Alcanyís.
Lo
topònim
“Les
Forques”,
és
en
plural,
per
tant,
mos
diu
que
en
alguna
ocasió
en
va
haver
més
d’una
execució.
Les
forques
se
posaven
a
un
punt
prop
del
poble,
en
lo
nostre
cas
a
l’antic
camí
de
Favara,
procurant
que
fossem
visibles
des
de
la
població,
ja
que
la
execució
a
més
de
ser
pública,
havia
de
ser
exemplaritat.
Lo
Còdic
Penal
de
1822,
a
l’article
40
explica
de
manera
clara
i
detallada com han de ser les execucions:
“Artículo
40:
La
ejecución
será
siempre
pública,
entre
las
once
y
doce
de
la
mañana,
y
no
podrá
verificarse
nunca
en
domingo
ni
en
día
feriado,
ni
en
fiesta
nacional,
ni
en
el
día
de
regocijo
de
todo el pueblo.
La
pena
se
ejecutará
sobre
un
cadalso
de
madera
o
de
mampostería
pintado
de
negro,
sin
adorno
ni
colgadura
alguna
en
ningún
caso,
y
colocado
fuera
de
la
población,
pero
en
sitio
inmediato a ella y proporcionado para muchos espectadores”.
Los
condemnats
podien
ser
traslladats
des
de
la
presó
a
la
forca
a
cavall
d’un
animal
de
llaurança,
lligats
i
amb
una
caputxa
posada
al
cap;
o
bé,
eren
arrastrats
des
de
la
presó
hasta
la
forca.
L’executor
havia
de
posar
la
soga
a
la
forca
i
després
al
condemnat,
executant
la
sentència.
Este,
a
més
de
cobrar
per
la
execució,
se
quedava amb la roba del executat.
La
pena
de
morir
a
la
forca,
és
abolida
lo
30
de
juliol
de
1832,
per
Fernando
VII
i
se
substitueix
per
la
pena
de
garrot.
Lo
decret
d’abolició
incideix
en
la
necessitat
de
penes
humanes
i
decents,
ja
que
a
la
forca
lo
condemnat
pot
tardar
varies
hores
a
morir
o
se
pot
atemptar
contra
la
dignitat de la persona que pateix lo suplici d’una mort indecorosa.
Les
execucions
eren
públiques
i
tenien
una
gran
afluència
de
gent,
ja
que
constituïen
tot
un
espectacle.
D’aquell
temps,
mos
queden
algunes
frases
fetes
com:
“A
la
força
los
penjent”
o
“Venten a la quinta forca”.
BIBLIOGRAFIA:
-
AMADEO
BARCELÓ
–
“La
Orden
de
San
Juan
de
Jerusalén
en
Caspe
y
Comarca
durante
la
Edad
Media”.
- JOSÉ MARÍA PUYOL MONTERO “La abolición de la pena de horca en España”
Per Mario Rius
© Amics de Nonasp. 2019