Figues i figueres
Hasta
no
fa
gaires
anys,
a
totes
les
cases
per
viure
se
feia
lo
que
s’anomena
una
economia
de
subsistència,
amb
la
que
per
lo
consum
familiar
se
tenia
animals
de
corral,
com:
gorrino,
conills
i
gallines.
També
per
los
secans
i
hortes
se
tenia
diferents
arbres
per
arreplegar
los
fruits,
que
se
guardaven
per
menjar-los
durant
l’hivern,
com:
nous,
ametlles,
ametlles
mollanes,
olives,
mangranes,
codonys
per
fer
codonyat,
raïm
per
menjar
i
també
per
fer
mostillo,
figues seques, etc.
La
figuera
és
un
dels
arbres
tradicionals
a
Nonasp,
que
si
bé,
podem
afirmar
que
al
menys
en
les
darreres
dècades
no
hi
ha
hagut
plantacions
per
vendre
la
collita.
Per
la
importància
del
seu
fruit,
és
un
arbre
que
encara
avui
és
fàcil
trobar-lo
a
qualsevol
finca
de
secà,
com
per
les
hortes
de
l’Algars
i
Matarranya,
sempre
a
prop
del
braçal
de
rec,
circumstància
que
fa
que
estos
arbres
tinguin
unes
dimensions
considerables.
També
és
fàcil
veure
com
aguaiten
per
damunt de la tàpia de més d’un corral dins del poble.
A
Nonasp
podem
trobar
les
figueres
bordes,
que
creixen
de
manera
espontània,
per
qualsevol
vora
de
riu
i
caixers
de
les
sèquies;
les
figueres
setjoles,
que
al
menys
jo
conec
un
exemplar
a
una
finca
familiar
a
la
Vall
de
Batea;
les
figueres
blanques;
i
les
negres.
Los
fruits
maduren a principis de setembre.
Les
figueres
negres,
a
més
de
la
collita
del
setembre,
fan
una
primera
collita
a
finals
de
juny
o
principis
de
juliol,
i
los
fruits
s’anomenen
“figues
de
flor”,
i
aquí
era
on
volia
fer
cap,
ja
que
a
l’haver
nascut
a
un
poble
petit
com
Nonasp,
viure
amb
ell
pegat
a
seua
terra,
i
amb
l’orella
sempre
a
punt
per
escoltar
de
la
gent
frases
fetes,
refranys
i
contalles,
a
lo
llarg
dels
anys
he
anant
replegant
tota
esta
literatura
oral,
que
mos
trasllade
a
temps
passats,
explicant-nos
maneres
de
viure
i
entendre
les
coses,
avui
ja
perdudes.
Per
fer
este
viatje,
començaré
amb
una
petita
història,
contada
per
lo
meu
pare,
Agustin,
on
me
explicava
lo
per
què
fan
los
florades
les
figueres
negres:
“Anaven
caminant
Nostre
Senyor
i
Sant
Pere,
quan
van
trobar
una
figuera
negra.
Sant
Pere
es
va
parar
i
es
va
posar
a
menjar
figues,
mentre
que
Nostre
Senyor
va
continuar
caminant,
al mateix temps que li die:
- No te les minjos totes!
I Sant Pere cavil•la-va: Com sap que me les he minjat totes si no s’ha girat?
Con que al cap d’una mica que caminaven Nostre Senyor li va dir:
- Espluga’m. (Esparpillar el pel del cap a una persona, per poder-li matar los polls)
I Sant Pere després de fer lo que li va manar Nostre Senyor, li va dir:
- Teniu un ull al clatell!
-
Pos
per
aquí
ha
hi
vist
que
t’has
minjat
totes
les
figues.
I
per
que
tothom
que
passo
en
puge
minjar,
que
en
faigo un altra florà”.
Lo
refranyer
també
mos
parla
de
les
figues
de
flor,
dient-nos:
“Per
Sant
Joan
estaqueta,
i
per
Sant
Pere
Madureta”.
Això
vol
dir,
que
per
Sant
Joan
a
les
figues
de
flor
si
se’ls
posa
una
estaqueta,
és
dir,
un
“totxet”
clavat
al
cul,
maduren
més
prompte,
en
aquest
cas,
per
Sant
Pere.
Un
altre
diu:
“Any
de
figues,
no
te’n
rigues”.
Si
plou
les
figues
se
fan
malbé,
ja
que
de
l’aigua
se
podrissen.
L’any
que
no
plou
se
poden
arreplegar
totes,
i
en
aquest
cas,
la
entrada
de
l’hivern
és
dolenta
per
falta
de
saó.
També
la
cultura
popular
diu:
“La
figa
per
ser
bona
a
de
tindre
tres
senyals:
madureta,
pansideta i picaeta dels pardals”.
Dins
d’este
recull
de
literatura
popular,
trobem
cançonetes
que
se
cantaven
als
xiquets
per
fer-los
enfadar:
“A
Pepito,
colorito,
l’han
tancat
a
la
presó,
perquè
ha
anat
a robar figues, a l’hort del senyor rector”.
També
hi
ha
frases
fetes
per
respondre
a
preguntes
que
no
mos
interessa
contestar,
o
simplement
pensem
que
es
pregunta
per
xafarderia.
En
este
cas,
a
la
pregunta:
-
“Que
has
portat?”
La
resposta
és:
-“Un
ruc
carregat de figues”.
Per
completar
este
treball,
li
he
dit
a
la
meua
mare,
Alicia,
que
me
parlés
dels
seus
records
de arreplegar les figues per casa, i este es lo resultat:
“A
principis
de
setembre,
la
meua
mare
(Joaquina)
anava
amb
lo
ruquet
a
collir
les
figues,
a
totes
les
figueres
que
teníem.
Anàvem
repassant
les
figues
madures
de
dalt
del
arbre
així
com
anaven
madurant.
Les
que
estaven
a
terra,
també
les
arreplegàvem,
però
les
posàvem
a
part
ja
que
eren
pal
gorrino
i
animals
de
llaurança.
Les
posàvem
amb
estelles,
i
quan
acabàvem,
estes
les
posaven als cornalons de la sària i cap a casa.
Les
figues
les
assecàvem
en
canyissos,
que
posàvem
a
dalt
de
casa,
al
solonar.
Les
que
se
destinaven
per
fer
los
pans
de
figues,
s’obrien
per
la
mitat
i
les
que
eren
per
menjar,
se
posaven
senceres.
A
quan
mos
pareixia
que
per
la
part
de
damunt
ja
estaven
seques,
les
giràvem
de
damunt
davall,
per
que
s’acabaren d’assecar.
Una
volta
seques,
se
miraven
ven
bé,
i
si
en
hi
havia
alguna
de
dolenta
se
posava
amb
les
arreplegades
de
terra,
ja
que
eren
les
destinades
als
animals.
A
estos
sols
se
los
podia
donar
una
almosta
cada
dia,
ja
que
eren
una
mica
ardents.
Com
los
gorrinos
se
mataven
al
desembre
i
les
figues
a
l’octubre
ja
estaven
seques,
se’ls
donaven
una
almosta
(la
mida
és
les
dos
mans
juntes)
cada
dia,
perquè
eren
molt
d’aliment,
ja
que
són
molt
dolces,
porten
molt
sucre
i
la
gent
die
que
los
donava
les
figues
per
“embasti’ls”.
Les
figues
s’arroplegaven
totes,
i
ja
se
die: “La que no és bona per les persones, per los animals”.
Les
bones
se
posaven
dins
d’una
estella
de
vímen,
les
figues
obertes
eren
per
fer
los
pans
de
figues,
i
les
senceres
se
menjaven
com
a
postres,
a
casa
o
quan
s’anava
a
la
oliva.
Te
menjaves
quatre
figues
de
potres,
i
a
voltes,
les
obries
i
posaves
una ametlla mollana dins de cada figa, i que bones que eren.”
Continuant
la
conversa
amb
ma
mare,
entre
los
seus
records
d’infància,
li
ve
a
la
memòria
aquelles
dones
més
velles
que
anaven
sempre
vestides
de
colors
foscos,
amb
lo
mocador
al
cap, la xambra i les faldetes amples i llargues.
Estes
dones
més
grans,
se
baixaven
de
casa
una
“silla”
de
bova
i
a
l’estiu
buscaven
l’ombra
al
carrer,
i
si
era
hivern
buscaven
algun
raser
ben
carasolat.
Un
exemple
serien
les
del
carrer
Sòl
de
vila,
que
a
l’hivern
anaven
totes
al
Castell.
Una
volta
reunides,
si
era
festiu
jugaven
a
les
cartes
i
entre
setmana,
cada
una
d’elles,
feia
algun
tipus
de
labor,
com
cosir,
fer
ganxo,
surgir
algun
calcetí,
apedaçar
la
roba,
etc.
Estes
dones,
a
les
faldetes,
portaven
les
faldriqueres,
i
era
costum
que
portessen
alguna
figa
seca.
Quan
se
trobaven
amb
un
crio
que
era
parent o li tenien voluntat, li donaven una figa.
Avui
en
dia,
ja
no
s’arrepleguen
les
figues
de
dalt
del
arbre
per
menjar
a
les
cases,
ni
les
de
terra
per
los
animals,
perquè
ja
no
hi
ha
gorrino,
ni
animals
de
llaurança.
Tampoc
a
ningú
se
li
passa
pel
cap,
la
idea
de
donar-li
una
figa
seca
a
un
crio.
Tot
ha
canviat,
de
figueres
ja
no
en
hi
tantes,
cada
dia
menys,
però
jo,
per
experiència,
he
de
dir
que
una
cosa
no
ha
canviat,
ja
que
igual
que
Sant
Pere
no
va
poder
resistir
la
temptació
de
menjar-ne,
jo
quan
passo
per
davall
d’una
figuera
tampoc hem puc resistir.
Per Mario Rius
© Amics de Nonasp. 2019