REMEIS MÀGICS
Des
de
fa
molts
anys,
he
anat
replegant
remeis
per
malalts,
que
s’han
transmès
de
forma
oral,
de
generació
en
generació,
i
són
les
dones
les
que
tradicionalment
s’han
encarregat
de
preparar-los,
ja
que
elles
han
set
les
encarregades
de
vetllar
per
la
salut
dels
membres
de
la família.
Aquestos
mètodes
de
curació
mos
podem
remuntar
a
segles
d’antiguitat.
S’ha
de
considerar
que
la
gent
pobra
no
tenia
diners
per
pagar
los
remeis
de
doctors
i
apotecaris,
i
això
se
suplia
amb
herbes
medicinals
que
es
trobaven
al
terme,
ungüents
fets
casolans
i
amulets
per curar, donar sort i altres supersticions.
Però
durant
lo
passat
segle
XX,
en
la
medicina
es
produeixen
avanços
importants,
i
a
més,
lo
ferrocarril
contribueix
per
acabar
amb
l’aïllament
de
pobles
com
Nonasp.
A
poc
a
poc,
alguns
nonaspins
comencen
a
viatjar
per
trobar
remeis
als
seus
malts
a
poblacions
més
grans,
on
hi
ha
doctors especialitzats.
Al
diari
La
Voz
de
Aragón
del
6
de
juny
de
1929,
lo
corresponsal
D.
Enrique
Muñoz,
deia:
“Ha
causado
gran
revuelo
entre
el
vecindario
la
noticia
de
la
curación,
por
el
procedimiento
del
doctor
Asuero,
llevada
a
cabo
por
el
médico
titular,
don
José
Macipe
(…)
se
trata
del
joven
Miguel
Maza
Albiac,
de
24
años
de
edad,
que
hace
poco
llamó
nuestra
atención
por
no
conocer
ninguno
en
la
villa
que
anduviese
auxiliado
de
muletas.
Según
parece,
tras
una
afección
gripal
quedóle
un
fuerte
reumatismo
coxofemoral,
que
además
le
imposibilitaba
para
todo
trabajo
desde
hace
un
mes
y
medio.
Ha
sido
operado
por
el
procedimiento
centroterápico,
regresando a su casa sin las muletas, erguido y sin el dolor que le agobiaba…”
Un
altre
cas
que
vaig
documentar
va
ser
lo
que
em
va
contar
Maria
José
Ráfales
Puértolas.
Los
pares,
Felipe
Ráfales
i
Mariana
Puértolas,
se
van
casar
l’11
d’octubre
de
1928.
Los
set
primers
fills
que
van
tindre
se
van
morir
sols
nàixer.
Lo
doctor
de
Nonasp,
José
Macipe,
va
enviar
a
Mariana
a
Saragossa,
on
la
va
visitar
un
doctor
que
la
va
tractar
i
al
següent
embaràs
ja
va
nàixer
María
José
(1935) sense cap problema.
També
la
meua
mare
Alicia
Roc,
me
va
contar
un
cas:
“Quan
tenia
vuit
mesos
(1935),
lo
meu
pare
va
perdre
la
vista.
Quan
s’ho
va
notar,
en
la
mare
van
anar
a
visitar-lo
a
Casp,
al
doctor
Morales,
que
ere
de
la
vista
i
ere
molt
bon
doctor,
ja
que
havia
estudiat
en
lo
doctor
Barraquer.
Morales
després
de
mirar-lo,
li
va
dir
que
no
hi
havia
res
a
fer,
que
lo
nervi
de
l’ull
se
li
havia
mort.
Però
encara,
van
anar
a
visitar-lo
a
Barcelona,
al
doctor
Barraquer.
I
van
anar
en
una
carta
de
recomanació
que
los
va
fer
D.
Agustín
Altés
Pallàs,
que
treballava
a
Barcelona
de
Jutge.
Lo
doctor
Barraquer
los
va
dir
lo
mateix,
que
no
anessen
a
cap
puesto
més,
que
no
es
gastessen
més
diners,
ja
que
no
hi havia remei.”
Durant
la
segona
mitat
del
segle
XX,
los
nonaspins
continuen
viatjant,
i
jo
sóc
un
bon
exemple,
ja
que
sempre
m’han
contat,
que
amb
quatre
anys
(1966),
me
va
traure
les
angines
un
doctor
particular
de
Reus
que
li
dient
Garcia
Vicens.
També
durant
estos
anys
són
molts
los
nonaspins
que
paguen
iguales
a
la
clínica
Borràs
de
Mora
d’Ebre.
Al
poble
també
es
paguen
iguales
al
doctor
i
practicant
a
canvi
dels
seus
serveis. Estos pagaments desapareixeran als anys 80, amb l’arribada de la sanitat publica universal.
Tot
los
avanços
que
hi
ha
hagut
a
la
medicina
al
segle
XX,
han
fet
que
los
remeis
casolans
a
poc
a
poc
hagen
perdut
importància,
si
bé,
continuen
estant
presents
a
l’imaginari
col•lectiu
de
la
gent
més
gran.
A
continuació
exposaré
cinc
remeis,
o
més
ben
dit,
cinc
amulets
per
curar,
que
jo
penso
que
no
tenen
cap
base
científica,
però
que
segur
aidarien
psicològicament
a
la
cura,
o
bé,
a
portar millor la malaltia.
Lo
primer
testimoni
és
de
José
Miguel
Tena
Monte
“Sec”,
que
me
contava
ja
fa
uns
anys,
que
la
seua
iaia
Francisca
Bernús
Roc
“Seca”
(1891-1981)
tenia
fístules
i
per
curar-les
va
manar
als
seus
fills
que
li
cacessen
una
sargantalla.
Quan
la
va
tindre,
la
va
posar
dins
d’un
canut
de
canya
i
se’l
va
penjar
del
coll,
i
així
com
se
va
anar
semant
la
sargantalla,
es
van
semar
les
fístules.
Encara
que
sempre
die
que
no
li
van
marxar
del
tot,
i
ho
atribuïa
a
què
la
sargantalla
li
faltava
un
tros,
ja
que
als seus nois a l’agarrar-la se’ls havia escogat.
Un
altre
testimoni
és
lo
de
Gabriel
Gimeno
Vicente
“Sisto”
(1923-
2003),
que
em
va
explicar
un
remei
que
feia
servir
lo
seu
pare.
Quan
als
xiquets
petits
los
eixien
les
dents,
si
aquestes
les
feien
malt,
agarrava
una
serp
per
l’horta
i
sense
matar-la
li
traïa
la
llengua.
Després
la
ficava
dins d’un saquet fet de roba i en una veta lo penjava al coll del xiquet.
Del
malt
de
queixals,
tothom
que
te
una
certa
edat,
segur
que
hi
ha
patit.
Recordo
que
al
collir
los
armelles
de
la
varietat
“esmai
roig”,
a
voltes
hi
trobàvem
dos
armelles
ajuntades
(que
havien
crescut
apegades),
i
lo
meu
pare
Agustín
Rius
Llop
(1932-2015)
sempre
me
die,
que
si
se
posaven
a
la
butxaca
i
es
portaven
seguit
al
damunt,
eren
bones
per posar-li remei al malt de queixals.
Un
altre
remei
per
curar
lo
malt
de
queixals,
lo
vaig
replegar
d’Emilio
Ráfales
Viñas
“Sinyoreta”
(1913-2001).
A
n’ell
li
va
dir
l’oncle
Portomeu
“lo
Ferrer”,
que
per
lo
malt
de
queixals
havie
de
collir
tres
boles
de
xiprer
i
posar-se-les
a
la
butxaca
i
portar-les
seguit
al
damunt,
i
quan
aquestes
s’assequessen
havie
de
collir-ne
unes
altres
i llançar les seques. Me va dir que ho va provar i li va anar bé.
Per
explicar
com
es
curen
les
berrugues,
us
contaré
un
cas
que
es
va
donar
a
un
familiar.
Es
tracta
del
Francesc
Oliver,
al
que
li
van
eixir
quatre
o
cinc
berrugues
a
les
mans,
i
com
ell
treballava
a
una
òptica
i
tractava
en
molts
clients,
va
decidir-se
per
traure-se-les
operant-se,
encara
que
lo
doctor ja lo va avisar de què segur que li tornarien a eixir doblades, i així va ser.
Lo
mateix
doctor
li
va
dir
que
tots
los
remeis
naturals
que
li
recomanessen
que
los
provés.
Un
home
li
va
dir
que
poses
les
mans
dins
de
la
pila
d’aigua
que
tenen
los
ferrers
per
templar
los
ferros
roents.
Com
a
Barcelona
no
en
coneixia
cap, va pensar en Jala, però este ja s’havia jubilat.
Una
de
les
moltes
voltes
que
venia
a
Nonasp,
la
iaia
de
la
meua
dona,
Josepa
Miró,
li
va
recomanar
collir
tantes
boles
de
ginebre
com
berrugues
tingués
i
anar
a
deixar-les
a
un
lloc
que
ja
no
hagués
de
passar
mai
més,
i
d’esta
manera,
tal
com
s’anessen
secant
les
boles
de
ginebre,
se li semarien les berrugues.
Va
pensar
que
per
provar-ho
no
tenia
res
a
perdre,
i
acompanyat
de
Manuel
Ferrer
“lo
Faverol”,
va
collir
tantes
boles
de
ginebre
com
berrugues
tenia
i
van
anar
al
barranc
de
Sopicot,
on
les
va
posar
davall
d’una pedra grossa. Al cap d’un temps li van desaparèixer.
Aquestos
mètodes
curatius
basats
en
una
saviesa
ancestral,
i
que
s’aplicaven
en
forma
d’amulets,
s’han
d’entendre
com
una
medina
alternativa,
per
pobres,
en
uns
ingredients
sense
cost,
encara
que
fossen
de
dubtosa
efectivitat.
Recollir
estos
mètodes
de
curació
i
conservar
la
seua
memòria, és conservar una part el nostre patrimoni cultural immaterial.
Per Mario Rius