COSES QUE MOS FEIEN POR
He
buscat
a
diferents
pàgines
web
que
és
la
por
per
als
xiquets,
i
totes
la
defineixen
com
un
mecanisme
de
defensa
que
ajude
a
evitar
situacions
potencialment
perilloses.
Apareix
quan
lo
xiquet
se
sent
en
perill,
sigo
per
una
amenaça
real
o
imaginària.
És
una
resposta
que
prepara
lo
cos
per a reaccionar davant la situació.
Los
xiquets,
de
ben
petits,
poden
tindre
por
a
l’obscuritat,
d’estar
sols,
d’animals,
d’éssers
imaginaris...
D’este
darrer
cas,
a
Nonasp,
en
tenim
uns
quants
exemples,
que
han
set
recursos
dels
pares, per fer creure als xiquets.
L’HOME
DEL
SAC.
És
un
personatge
que
segons
la
llegenda,
als
xiquets
que
no
es
porten
bé,
los
pren
dins
d’un
sac.
Quan
los
xiquets
fan
alguna
“trastada”,
los
pares
l’amenacen
fent-li
por,
i
li
diuen:
“Si
no
te portes bé, vindrà l’home del sac i te prendrà”.
LO
COCON.
És
un
altre
ser
imaginari,
i
que
quan
los
pares
es
veuen
en
situacions
desesperades
perquè
los
fills
no
volen
dormir,
menjar,
o
bé,
ploren
per
qualsevol
“perreria”,
per
fer-los
canviar
d’actitud,
los
diuen:
“Si
no
te
portes
bé,
vindrà
lo
Coco
o
lo
Cocón”,
donant-los
a
entendre
que
se’ls
emportarà, menjarà, o qualsevol cosa dolenta per ells.
LO
MUSSOL
DE
LA
POBLA.
Sense
cap
dubte,
per
una
mare,
una
les
situacions
més
desesperades,
és
quan
el
fill
no
vol
menjar.
Un
dels
recursos
més
freqüents
al
nostre
poble,
és
dir-los:
“T’ha
de
passar
com
al
mussol
de
la
Pobla”
(La
Pobla
de
Massaluca,
poble
veí
de
Nonasp).
I
s’afegís: “Que no volia menjar, i quan es va acostumar, es va morir”.
LA
XUTA.
En
les
diferents
entrevistes
que
he
fet,
m’han
contat
una
altra
frase
feta
per
amenaçar
als
xiquets
quan
no
volen
menjar,
que
diu:
“Si
no
menges,
vindrà
la
Xuta”
(moixó
nocturn
paregut al mussol, però més petit). Donant a entendre que la xuta se li menjarà lo dinar, berena...
Aprofito
per
a
contar
una
curiositat
que
m’explica
la
meua
mare,
Alicia
Roc
(1934)
al
parlar
d’estos
moixons.
“A
Nonasp,
a
les
xutes,
les
anomenaven
com:
“Una
xuta
oliera”.
I
dient
que
era
perquè,
tant
a
l’església
com
a
la
Mardedeu
(ermita
de
la
Mare
de
Déu
de
les
Dos
Aigües),
sempre
hi
havia
una
llàntia
encesa,
i
se
die
que
les
xutes
entraven
dins
i
es
bevien
l’oli.
A
més,
lo
bancal
que
hi
ha
al
costat
de
la
Mardedeu,
on
ara
està
lo
càmping
municipal,
era
d’olivers
i
l’oli
que
es produïa sempre es va dir que era per a la llàntia de la Mardedeu.”
CAÇAR
LA
XIBECA.
La
Xibeca
és
un
altre
moixó
nocturn,
en
castellà
conegut
per
“lechuza”.
Però
l’expressió
“Anar
a
caçar
la
Xibeca”,
s’ha
d’entendre
per
anar
a
caçar
coses
imaginàries.
La
víctima
de
l’engany,
solia
ser
una
persona
jove,
que
davant
d’incertesa
de
allò
que
es podia trobar, es debatia entre el coratge i la por.
Per
entendre
com
és
feie
l’engany,
he
arroplegat
dos
testimonis.
Lo
primer
és
d’Alicia
Albiac
Albiac
(1935):
“Lo
pare
me
va
dir:
Venga,
que
anirem
a
caçar
la
Xibeca.
I
me
va
donar
un
sac,
i
me
va
fer
posar
en
lo
sac
obert
a
la
porta
d’un
mas
per
si
aixie
poder-la
agarrar.
I
jo
li
deia:
Pos
si
este
mas
no
té
porta!
I
ell
me
die:
Tu
para
lo
sac.
Ja
veus,
que
havíem
d’
agarrar
an
aquell
mas,
si
segur que sols hi havia muriets dins.”
Lo
segon
és
de
Demetrio
Roc
Suñer
(1936),
que
m’ho
explica
així:
“A
caçar
la
Xibeca
s’anave
en
un
sac
i
al
jovenot
que
enganyaven,
lo
feien
posar
an
alguna
aigüera,
i
li
dient:
Tu
estas-
te
parant
lo
sac,
que
quan
baixo
la
Xibeca,
entrarà
dins
i
la
podràs
agarrar.
I
allí
s’estave,
hasta
que
los
altres
cansats
de
riure,
l’anaven
a
buscar
i
li
dient:
Vinga
home, anem, que avui la Xibeca no baixarà per l’aigüera.”
ORELLES
DE
RUC
.
Un
altre
tipo
de
por
que
es
pot
donar
en
xiquets,
és
a
fer
lo
ridícul,
i
aquí
jo
puc
donar
un
bon
exemple.
Passades
les
festes
de
1966,
i
amb
quatre
anys
acabats
de
complir,
vaig
començar
a
anar
a
l’estudi
de
pàrvuls
amb
una
mestressa
que
li
diem
“la
señorita
Visi”.
Ella
portave
los
dos
cursos
de
pàrvuls,
i
si
fem
cas
al
llibre
de
naixements,
seríem
uns
quaranta
entre
xiquetes
i
xiquets.
D’aquella
mestressa
me
diuen,
que
quan
arribava
a
casa,
sempre
parlava
d’ella
amb
admiració,
contant
tot
lo
que
aquell
dia
mos
havia
ensenyat.
Però
també
guardo
el
record,
de
què
quan
algun
xiquet
en
feia
alguna
de
molt
grossa,
li
posava
les
orelles
de
ruc,
i
lo
feia
passejar
per
davant
de
tots
amb
la
finalitat
d’avergonyir-lo
i
que
lo
càstig
fos
un
bon
escarment.
A
jo,
no
me
les
va
posar
mai
les
orelles
de
ruc,
però
m’ha
quedat
lo
record
de
la
por
al
ridícul
que
tenia en lo cas que m’hagués tocat.
MOSSEN
DOROTEO
.
Del
temps
d’estudi,
una
volta
acabat
pàrvuls,
lo
primer
curs
1968-69,
lo
vaig
fer
en
un
mestre
que
li
dient
D.
Àngel
i
lo
de
segon
en
D.
Jesús
Susín.
D’aquells
cursos,
recordo
que
una
tarde
a
la
setmana,
venia
mossèn
Doroteo
a
ensenyar-mos
lo
que
després
dèiem
lo
“catecismo”.
Segurament
que
l’home
tindria
les
seues
coses
bones,
però
jo
lo
recordo
com
a
molt
autoritari
i
vestit
amb
sotana
negra.
Quan
mos
donava
lo
“catecismo”,
es
passejava
per
entremig
dels
xiquets,
de
darrere
cap
davant,
vigilant
molt
atentament
lo
que
feiem,
i
si
algun
no
es
comportave
com
ell
volia,
o
bé,
no
s’havia
aprés
lo
que
tocava
aquell
dia,
soltava
la
mà
i
li
fotie
un
bon clatellot.
Este
comportament
tan
autoritari,
és
veie
augmentat
als
xiquets
que
preparava
per
a
fer
la
comunió,
cosa
que
a
mi,
me
produïa
un
sentiment
de
por
que
arribés
este
dia.
Per
sort
per
mi,
quan
vaig
fer
la
Primera
Comunió,
al
maig
de
1970,
ja
feia
un
any
que
hi
estava
mossèn
Manuel
Almor,
que
era
jove,
no
vestia
sotana,
i
amb
lo
seu
bon
caràcter
es
va
saber
guanyar
a
tots
los
xiquets.
PILAR
LA
MANXORETA
.
Pilar
Rams
Taberner
“la
Manxoreta”
(1916-2003)
La
recordo
com
una
dona
ja
gran,
i
que
la
seua
característica
principal
era
la
poca
altura
que
tenia,
ja
que
no
tindria
molt
més
d’un
metre.
Era
molt
freqüent
veure-la
passejant
per
qualsevol
carrer
del
poble,
o
bé,
a
la
Mardedeu
buscant
pinyons.
Als
recents
nascuts
sempre
es
parava
a
conèixer-los
i
als
batejos
quan
es
tiraven
les
peladelles,
es
barrejava
amb
tots
los
crios
per
arreplegar-ne
unes quantes.
Lo
ser
menudeta
i
el
seu
caràcter
una
mica
especial,
feien
d’ella
una
persona
vulnerable,
ja
que
a
voltes
era
víctima
d’insults
i
bromes
pesades
d’alguns
crios
ja
grandets,
encara
que
he
de
puntualitzar
que
eren
una
minoria.
La
seua
reacció,
davant
la
impotència
que
sentia,
era
tirar-los
alguna
pedra,
al
mateix
temps
que
els
soltava
un
llarg
repertori
de
cagaments.
La
conseqüència
d’estos
episodis,
era
que
los
xiquets
més
petits
veiessen
a
Pilar
“la
Manxoreta”
amb
por,
i
que
en
més
d’una
ocasió,
per
no
creuar-se amb ella, anessen a voltar per un altre carrer.
MANOLO
LO
BO
.
Manolo
Cubeles
Gil
(1962),
ha
set
un
dels
molts
xiquets,
que
jugant
per
les
costes
que
donen
al
riu
Matarranya,
ha
caigut
redolant.
He
recollit
lo
seu
testimoni,
per
saber
com va ser, i les conseqüències que va tenir la caiguda.
“Era
molt
petit,
no
tindria
més
de
tres
o
quatre
anys.
Aquell
dia
los
meus
pares
estaven
a
la
Vall
de
Batea
plantant
vinya
i
m’havien
dixat
amb
la
iaia
Josefina,
que
vivie
a
una
casa
que
donave al carrer Maella i la Raval, a prop del Portal.
Jo
jugava
amb
un
xiquet
de
la
meua
edat
que
li
dient
Paquito,
que
ere
fill
d’una
gent
que
treballave
al
pantà
de
Mequinensa.
La
iaia
Josefina
mos
va
fer
com
un
remolc,
amb
una
caixa
de
fusta
i
un
cordell
que
li
va
lligar.
Mos
vam
ficar
a
jugar
remolcant-nos
un
i
altre,
pujant
per
lo
carrer
Raval
amunt
i
fent
cap
a
la
plaça
de
la
Costa,
on
al
costat
que
donava
al
riu
hi
havia
un
dels
punts
on
la
gent,
des
de
sempre,
hi tirave les “busures”.
Cosa
de
crios,
hi
vam
fer
cap
i
jo
vaig
veure
una
“bombilla”.
A
l’anar
a
agarrar-la,
vaig
caure
redolant
costa
avall.
Al
riu
hi
estave
Teresina
Zurita
Borraz,
que
ho
va
veure
i
enseguida
va
vindre
i
me
va
portar
cap
a
casa.
Los
pares
van
avisar
al
doctor
D.
Alberto
Rupérez,
i
va
comprovar
que
no
m’havia
xafat
res.
En
Teresina
vam
quedar
molt
agraïts,
i
sempre
la
vam
convidar
a les celebracions familiars.
A
conseqüència
de
la
caiguda,
me
va
entrar
por
a
les
altures
per
petites
que
fossen.
Una
volta
que
anava
amb
mon
pare
a
cavall
del
tractor
a
la
Montfalla,
quan
vam
arribar
a
l’Estret,
com
lo
camí
queda
en
alt,
en
un
bon
tallat
que
done
al
riu,
me
va
entrar
la
por
i
no
volia
passar
de
cap
manera. La mare sempre me die que amb lo temps, la por me va anar desapareixent”.
Del
testimoni
de
Manolo
“lo
Bo”,
vull
aclarir
que
als
anys
60,
les
“basures”
que
es
produïen
a
les
cases,
es
tiraven
per
la
Costa
de
Matarranya,
en
dos
punts
principalment.
El
citat
per
Manolo,
que
estava
enfront
de
la
plaça
de
la
Costa,
i
que
ara
hi
ha
un
mirador;
i
l’altre
estava
situat
davall
de
la
casa
de
Francis
“de
ca
Anselmo”,
just
on
ara
hi
ha
un
mur
de
pedra.
Lo
servei
de
“recogida
de
desperdicios
alimentarios”,
l’ajuntament
l’aprova
per
primera
volta
en
sessió
de
29
de
juny de 1971, i l’adjudica a Ramón Mur Roc, per la quantitat de 5.000 pessetes mensuals.
La
meua
infància
coincideix
amb
la
de
Manolo
“lo
Bo”,
i
puc
dir,
que
per
los
xiquets
del
nostre
temps,
descobrir
les
afores
del
poble,
era
com
l’inici
d’una
aventura.
Anàvem
a
les
“basures”
que
es
tiraven
per
les
costes;
los
més
atrevits,
es
passejaven
per
les
roques
que
hi
ha
entre
los
contraforts
del
castell;
recorríem
les
sendes
que
hi
havia
per
la
costa
de
Matarranya
i
exploraven
los
roques
buscant
petites
coves;
anàvem
als
tolls
de
riu,
tant
per
banyar-nos,
com
per
pescar;
a
totes
les “minetes” (refugis antiaeris de la guerra)...
Tot
això
i
més,
vist
en
la
perspectiva
que
dóna
l’edat,
puc
afirmar,
que
moltes
voltes
mos
ficavem
en
situacions
de
perill,
i
l’únic
que
mos
ficave
el
límit
ere
la
por.
Com
esta
no
era
igual
en
tots
los
xiquets,
i
sempre
n’hi
havia
de
més
atrevits,
aquestos
los
dient
als
que
tenien
por:
“Sos
un
porica”,
“Estàs
mort
de
por”
o
“Estàs
cagat
de
por”,
amb
la
finalitat
de
fer-los
superar
la
por
i
continuar tots junts l’aventura de descobrir los voltants del poble.
Per Mario Rius