LA CREACIÓN NONASPINA
La
dècada
de
1930,
acaba
en
tres
anys
llargs
de
Guerra
Civil,
donant
pas
als
anys
40,
i
en
ells,
la
necessitat
de
reorganitzar
la
vida
local
a
tots
los
nivells.
En
l’àmbit
de
l’oci,
destacaré
dos
iniciatives,
ja
que
en
los
anys
següents
seran
les
principals
diversions
per
la gent de Nonasp.
Una
la
porta
a
terme
D.
Alberto
Rupérez
Ochoa,
que
des
de
l’agost
de
1942
ocupa
la
plaça
de
doctor.
L’any
1943,
junt
en
la
seua
dona
Consuelo
es
proposen
instal•lar
un
cine
al
poble,
i
per
portar-ho
a
terme,
formen
l’empresa
AL–CON
(Alberto
i
Consuelo).
Al
mateix
temps,
al
mes
de
desembre
arriben
a
un
acord
en
lo
Sindicat,
i
li
lloguen
el
saló
de
ball,
per
un
període
de
sis
anys,
en
un
arrendament anual de 2.400 pessetes.
Però
al
març
de
1944
han
de
renunciar
al
contracte,
ja
que
la
“Junta
Provincial
de
Espectáculos”,
no
els
autoritza
a
instal•lar
el
projector
al
saló
de
ball
de
Sindicat.
Per
compensar
la
inversió
feta
per
construir
la
cabina
del
projector,
s’acorda
que
pugo
fer
projeccions
durant
tot
l’any.
Mentrestant
fan
gestions
per
buscar
un
nou
local,
instal•lant
definitivament
el
cinema
al
trinquet
de
Francisco Freixa Roc, on s’inicien les projeccions a finals de 1944.
L’altra
iniciativa
és
per
reorganitzar
el
ball
a
la
localitat.
En
los
anys
de
la
república,
les
dos
societats
locals,
lo
Centro
Republicà
i
lo
Sindicat
Agrícola,
conten
en
una
àmplia
base
social
i
uns
magnífics locals, en una planta dedicada a cafè i una altra a teatre i saló de ball.
Però
acabada
la
guerra,
lo
Centro
Republicà
és
clausurat
i
lo
Sindicat
Agrícola
ha
d’adaptar-se
a
la
nova
legalitat,
per
el
que
s’acorda
en
junta
general
de
8
d’octubre
de
1939,
que
passarà
a
dir-se
“Cooperativa
Agrícola
de
San
Miguel
Arcángel”.
A
més,
este
mateix
dia,
s’acorda
comprar
una
gramola,
i
que
els
socis
que
vaiguen
a
ballar,
pagon
una
pesseta
per
cada
dia
de
ball,
hasta completar el cost de la gramola.
D’aquells
temps,
una
de
les
persones
recordades
es
José
Albiac
Ràfales
“lo
Roig”,
que
en
junta
del
Sindicat
de
18
de
setembre
de
1943,
se’l
nomena
cobrador
de
les
quotes
de
socis
del
ball,
acordant
pagar-li
el
5%
de
les
liquidacions
per
dret
de
cobro.
Per
saber
com
era
el
ball
en
aquells
anys,
ho
farem
per
mig
d’un
testimoni
arreplegat
per
Estela
Rius,
a sa iaia Alicia Roc Tomàs:
“Lo
ball
lo
feien
al
pis
de
dalt
del
Sindicat.
Entre
la
porta
del
carrer
i
la
porta
del
bar
hi
havia
una
mica
de
vestíbul
i
tant
a
mà
dreta
com
a
mà
esquerra
hi
havia
portes
que
donaven
a
escaleres
per
pujar
al
pis
de
dalt.
La
gent
pujava
per
anar
al
ball
per
les
escaleres
de
mà
esquerra
i
quan
s’arribava
a
dalt,
allí
estava
l’oncle
Roig,
que
era
l’encarregat
de
cobrar
les
entrades i al mateix temps posava los discos a la gramola.
Al
fons
de
la
sala
de
ball
hi
havia
un
escenari,
a
on
a
voltes
es
feien
comèdies
o
tocava
l’orquestra
del
poble
o
alguna
que
es
llogava.
Als
costats
de
la
sala
de
ball
hi
havia
uns
bancs
arrimats
a
la
paret,
a
un
costat
s’assentaven
los
nois
i
a
l’altre
les
noies.
Los
nois
miraven
i
deien:
Hi
vaig
o
no
hi
vaig?
(A
traure-la
a
ballar).
I
les
noies
des
de
l’altre
costat
deien:
Vindrà
o
no
vindrà?
(Lo
noi que ens agradava, clar)
Les
mares
de
la
majoria
de
noies
o
bé
dones
que
anaven
a
veure
lo
ball
s’assentaven
a
continuació
nostre.
A
la
major
part
de
les
noies
els
acompanyaven
les
seues
mares
al
ball,
per
vigilar
el
que
pugues
passar,
dient.
En
realitat,
aprofitaven
per
a
veure
i
xafar-deixar,
en
qui
ballaven
los
joves.
Aquestes
dones
miraven
d’arribar
prompte,
perquè
havien
de
assentar-se
el
més
prop
que
podien
de
l’escenari,
perquè
quan
es
ballava
un
pasdoble
es
donava
voltes
per
tota
la
pista,
però
en
les
cançons
lentes,
els
que
ballaven
es
posaven
prop
de
l’escenari,
i
clar,
si
estaven
assentades
de
meitat ball cap al Portal, no guipaven res.
Mos
deixaven
entrar
al
complir
los
catorze
anys
i
l’entrada
sols
la
pagaven
los
nois,
les
noies
entràvem
de
baldes.
Los
nois
mos
venien
a
demanar
que
balléssem
en
ells.
Si
li
agradaves
ja
t’esperava
al
cap
de
les
escaleres
per
demanar-te
que
ballesses
en
ell.
Si
te
demanava
per
ballar
un
noi
que
era
“patós”
o
no
t’apetia
ballar
amb
ell,
si
potser
tenies
quatre
balls
demanats,
li
dies
que
en
tenies
sis
o
set,
i
li
dies:
Ja
no
sé
si
podré
ballar
que
tinc
sis
balls
demanats...”
A
partir
de
1944,
coexistiran
el
cinema
i
el
ball.
El
primer
en
sessions
de
dissabte
a
la
nit
i
diumenge
per
la
tarde;
i
el
segon
en
sessions
de
diumenge
de
tarde
i
nit.
Les
dos
activitats
destinades
a
l’oci
dels
nonaspins,
adquiriran
una
gran
importància,
sobretot,
entre
la
gent
jove
del
nostre
poble.
És
en
este
context, on sorgirà la idea de fer una orquestra local.
El
primer
testimoni
que
aporto
és
d’Àngel
Cubeles
Alfonso
“lo
Sabater”,
arreplegat
l’any
2015,
per
l’antropòloga
Pepa
Nogués,
dins
del
projecte
per
recuperar
la
memòria
dels
treballs
“El
Museu
Parla”
dels
Amics
de
Nonasp,
on
va
explicar
l’ofici
de
sabater
que
ell
va
exercir,
i
a
més,
la
seua l’afició per la música, que el va portar a formar part de l’orquestra “La Creación Nonaspina”.
A
principis
de
1944,
a
Nonasp,
va
arribar
molta
gent
per
treballar
a
la
reforma
i
ampliació
dels
ponts
del
ferrocarril.
L’empresa
“Entrecanales
i
Tábora”,
havia
de
substituir
l’estructura
metàl•lica dels ponts per on passaven els trens, per unes arcades de formigó.
Un
dels
homes
que
van
vindre
a
treballar
als
ponts,
diu
A.
Cubeles:
“Sabia
de
música,
era
un
poc
músic.
I
va
deure
fer
un
comentari
que
sabia
de
música
i
un
tal
Coso
que
era
un
home
en
estudis li va proposar: “Pos mira d’agarrar nois i els hi ensenyes, haver si fem alguna cosa”.
La
persona
a
què
es
refereix
A.
Cubeles,
es
Manuel
Ràfales
Andreu
“Coso”,
que
a
més
de
ser
l’algutzir
municipal
a
partir
del
25
de
gener
de
1941,
era
el
Secretari
del
Sindicat
des
de
l’u
de
setembre
de
1943,
i
per
tant,
formava
part
de
la
junta
que
administrava
entre
altres
interessos
los
del ball.
Continuant
en
lo
testimoni
de
A.
Cubeles,
diu:
“Aquell
home
que
vivia
al
carrer
Sòl
de
vila,
va
agarrar
uns
quants
nois
i
mos
va
fer
comprar
un
mètode
de
solfeig.
Quan
ja
sabíem
solfejar
una
mica,
ja
va
engrescar
a
“Coso”
i
li
va
dir:
“Escolta,
perquè
no
els
compres
instruments
i
fem
una
orquestra”.
I
com
“Coso”
era
un
home
en
molt
coneixement
i
sabia
de
què
anava
la
cosa,
se’n
va
anar
cap
a
Saragossa
i
va
portar
uns
quants
instruments.
A
mi
em
van
donar
un
clarinet;
a
Sebastianet
i
Joseret
saxofons;
un
germà
de
Coso
que
li
dient
Miguel
la
trompeta;
al
Gatano
un
trombó
de
vares
i
a
un
que
li
deien lo Sant, li van fer la bateria.
Després
d’un
temps,
va
arribar
un
moment
en
què
aquell
home
que
treballava
als
ponts,
ja
no
mos
podia
ensenyar
res
més,
però
com
“Coso”
so
havia
emprés
en
puntet,
se’n
va
anar
a
Flix
i
va
fer vindre a un tal Batiste que era un senyor músic de l’orquestra de Flix.
Per
saber
un
poc
de
l’orquestra
de
Flix
he
buscat
a
la
web
i
he
trobat
el
llibre
“Les
bandes
de
música
a
les
comarques
de
Tarragona”
on
diu:
“L’any
1940
Josep
Alabart
Fontanet
va
fundar
la
Banda
Municipal
de
Flix,
que,
amb
intermitències,
va
actuar
fins
als
anys
seixanta;
el
1963
la
va
dirigir Joan Batiste Sabaté Sánchez”.
Aquestos
músics
de
Flix,
a
principis
dels
anys
quaranta,
podem
dir
que
venien
sovint
al
nostre
poble.
Consultant
diferents
llibres
d’actes,
he
pogut
saber
que
per
la
festa
de
Sant
Miquel
de
l’any
1940,
es
va
contractar
a
“la
banda
(orquestra)
Alabart
de
Flix”;
després
vendrien
per
les
festes
de
Sant
Portomeu
los
anys
1941
i
1942
on
es
diu
que
es
contracte
la
Banda
Municipal
de
Flix;
seguint
los
anys
1943
i
1944
en
què
se
la
nomena
com
orquestra
Alabart
de
Flix.
L’any
1945
tornaria
a
tocar
a
la festa de Sant Miquel.
Reprenent
el
testimoni
de
A.
Cubeles,
continua
dient:
“Este
home
venia
los
dissabtes
en
lo
tren,
feia
nit
a
Nonasp,
i
marxava
el
diumenge.
Cada
dissabte
que
venia
mos
preparava
en
llapis
una
peça, la primera va ser “Mi casita de papel” i així vam anar fent.
La
primera
actuació
la
vam
fer
tocant
a
la
processó
de
Sant
Portomeu.
Per
fer-nos
tocar,
va
vindre
Batiste
que
era
lo
qui
mos
ensenyava,
lo
senyor
Alabart
que
era
lo
director
de
l’orquestra
de
Flix i lo de la bateria, fent entre tots una orquestra fabulosa.”
Una
volta
acabada
la
formació
musical,
van
pensar
que
ja
sols
els
faltave
buscar
algú
per
cantar.
Així
va
ser
com
li
van
dir
a
Maria
Teresa
Llop
Navarro,
la
filla
de
l’oncle
Eusebio
“lo
Sant”
i
la
tia
Maria
“la
Justeta”.
A
l’estiu
de
2016,
vaig
tindre
l’oportunitat
d’entrevistar-la
i
em
va
explicar
com va estar la cosa:
“Als
nois
los
va
ensenyar
un
músic
de
Flix
i
quan
ja
va
estar
l’orquestra
feta,
van
pensar
que
necessitaven
una
noia
per
cantar,
però
no sabien a qui dir-li.
Jo
de
jove
sempre
estava
cantat,
tant
per
casa
com
al
carrer.
I
va
ser
Manuel
Navarro
Ràfales
“lo
Corberà”
(l’home
de
Marina
Gimeno)
que
vivia
davant
de
casa,
al
carrer
del
Fossar,
que
los
va
dir
que
m’ho
podrien dir a mi. I així va ser com jo vaig començar la història.
Quan
ja
vam
tindre
tot
lo
repertori
de
cançons
ben
assajat,
vam
posar
dia
per
fer
la
presentació
de
l’orquestra
al
saló
de
ball
del
Sindicat i vam quedar en fer-nos roba per l’ocasió.
Jo
en
aquells
temps,
anava
a
aprendre
el
“corte”
a
la
Sole
(Soledad
Campos,
estava
casada
en
Emiliano
Pallarés,
d’ofici
practicant,
que
tenia
la
plaça
a
Nonasp
des
de
principis
de
1940).
Com
que
em
vaig
fer
un
vestit
blanc
en
un
llaç
blau
a
la
cintura.
Los
homes
vestien
uns
pantalons
blau
clar
i
camisa
blanca,
i
tots
portàvem un escut de l’orquestra a l’altura del pit a on posava “Orquesta La Creación Nonaspina”.
Durant
lo
temps
que
jo
vaig
cantar
los
músics
eren:
Lo
Roig,
que
tocava
la
bateria;
Joseret
i el Sabater, lo saxofon; Coso i Prudencio, la trompeta; i el Gatano lo trombó de vares.
De
la
conversa
en
Mª
Teresa
Llop,
recordo
que
em
va
dir
que
quan
va
començar
a
cantar
encara
no
tenia
los
18
anys
fets,
per
tant,
si
en
tenia
entre
16
i
17,
hem
de
situar
el
inici
de
l’activitat de l’orquestra als anys 1947-48.
Aquesta
data
coincideix
en
els
acords
que
he
trobat
als
llibres
d’actes
de
la
Cooperativa,
on
es
diu
en
junta
de
10
d’abril
de
1948:
“Por
unanimidad
se
acuerda
ceder
como
se
viene
haciendo
la
Orquesta
de
la
sección
de
baile
al
Ayuntamiento
para
celebrar
los
actos
religiosos
de
las
fiestas
llamadas
del
Primer
Sábado
en
honor
a
nuestra
excelsa
patrona
la
Virgen
de
las
Dos
Aguas.
El
Ayuntamiento abonará a la Dirección de la orquesta la cantidad de 200 pesetas”
Un
altre
acord,
és
de
la
junta
de
25
de
setembre
de
1948,
on
es
pot
llegir:
“Con
motivo
de
celebrar
las
tradicionales
fiestas
de
San
Miguel,
patrón
de
la
Cooperativa,
se
acuerda
contratar
la
orquesta
de
esta
localidad
para
amenizar
los
actos
religiosos
de
misa
solemne
y
procesión
y
organizar
bailes de Sociedad…”
Per
saber
els
components
i
els
instruments
que
tocaven,
ho
farem
per
mig
dels
dos
testimonis
i
les
fotografies
de
l’orquestra,
entenen
que
estos
components
serien
los
dels
primers
anys, ja que en lo pas del temps hi hauria canvis.
- María Teresa Llop Navarro Vocalista
- Ramón Albiac Ráfales “Roig”
Bateria
- Angel Cubeles Alfonso “Sabater”
Saxofon i Clarinet
- Sebastian Llop Catalán “Sebastianet”
Saxofon
- José Roc Llop “Joseret”
Saxofon
- Miguel Ràfales Andreu “Coso”
Trompeta
- Prudencio Cervera Llop “Justo”
Trompeta
- Emilio Puértolas Bes “Gatano”
Trombó de vares
- Agustín Cervera Llop “lo Pintor”
Contrabaix
Tornant
al
llibre
d’actes
de
la
Cooperativa,
el
2
de
juliol
de
1949,
hi
ha
un
acord
que
diu:
“Se
acuerda
no
ceder
la
orquesta
a
nadie
y
que
toque
en
el
salón
como
siempre.”
Es
tracte
d’una
negativa
a
una
proposta
de
cedir
l’orquestra,
o
més
bé,
a
una
proposta
de
ser
llogada
per
un
altre
local
de
ball,
en
este cas, la recentment oberta pista “La Rosaleda”?
En
les
obres
de
reforma
i
ampliació
dels
ponts,
a
Nonasp
es
va
instal•lar
un
destacament
de
la
Guàrdia
Civil,
i
un
dels
components
va
ser
Robustiano
Lago
Trillo,
que
al
cap
poc
temps
es
va
posar
a
festejar
en Pilar Orta Nicolás, casant-se el 27 de desembre de 1947.
Seria
al
poc
de
casar-se
quan
Trillo
(es
com
se’l
coneix
a
Nonasp)
va
deixar
la
Guàrdia
Civil,
i
per
guanyar-se
la
vida,
van
fer
una
pista
de
ball
a
la
carretera
de
Batea.
Es
tractava
d’un
tancat
en
quatre
parets,
on
hi
havia
una
mica
de
bar
i
algunes
taules;
un
escenari
per
tocar els músics; i a terra estava cimentat tot fi per poder ballar.
“La
Rosaleda”
era
una
pista
de
ball
d’estiu,
és
dir,
sols
estava
oberta
els
mesos
que
feia
calor.
Los
primers
anys,
sempre
portaven
orquestres,
i
va
tenir
tant
èxit,
que
encara
que
disposava
de
bastant
espai,
este
es
quedava
petit.
Desprès
d’uns
tres
anys,
ja
va
començar
a
amollar
la
gent,
i
van
començar
a
posar
la
música
en
una
gramola, així hasta que la van tancar.
Tornant
al
cinema
i
ball
del
Sindicat,
durant
alguns
anys
coexisteixen
sense
cap
tipus
d’incident.
Però
al
maig
de
1952,
el
cinema
canvia
de
mans,
passant
a
ser
propietat
de
la
parròquia,
i
per
tant,
administrant-lo
mossèn
Alejandro
Burillo.
Reprenent
l’entrevista
feta
per
Estela
Rius
a
sa
iaia Alicia, aquesta li explica un cas que es va produir:
“Me’n
recordo
que
l’any
1952,
lo
doctor
D.
Alberto
Rupérez
va
vendre
lo
cine
a
mossèn
Alejandro.
A
l’any
següent,
quan
va
arribar
la
Quaresma,
que
dura
set
setmanes,
lo
mossèn
volia
que
no
es
fes
ball
al
poble,
però
de
cine
sí
que
podia
fer-ne
ell.
Los
jovents
indignats,
s’ho
van
parlar
i
a
l’hora
del
cine,
es
van
posar
a
l’entrada
del
carrer
del
Trinquet
i
si
algú
anava
al
cine
lo
feien
entornar.
Ells
dient:
Si
es
fa
cine,
també
es
pot fer ball.
Lo
cas
és
que
es
van
eixir
en
la
seua
i
el
mossèn
va
tindre
que
cedir
i
deixar
fer
ball.
Los
únics
dies
que
no
es
feia
ball
i
cine
era
los
dies
que
nostre
Senyor
està
mort.”
De
la
trajectòria
de
l’orquestra,
no
sabem
gaire
cosa.
En
el
cas
de
Maria
Teresa,
li
vaig
preguntar
quant
de
temps
hi
va
estar:
“No
recordo
quan
temps
vaig
cantar,
però
va
ser
poc
temps,
perquè es va desfer prompte, ja que com tots volien manar, no feien més que renyir.”
En
el
cas
de
A.
Cubeles,
a
la
seua
entrevista
diu
que
després
de
deixar
l’orquestra
Maria
Teresa,
es
va
posar
a
cantar
Sebastian
Suñer
“Walter”
i
José
Roc
“Joseret”,
del
que
diu
cantava
bastant
bé
i
tenia
bona
veu.
Aquestos
canvis
no
diu
en
què
any
es
van
produir,
com
tampoc
sabem
com
va
influir
la
pista
“La
Rosaleda”
en
l’afluència
de
gent
al
saló
del
ball
del
Sindicat.
Penso
que
l’orquestra
“La
Creación
Nonaspina”,
encara
que
fos
de
manera
intermitent,
aniria
tocant
durant
la
dècada
dels
anys
cinquanta,
reinventant-se
en
el nom de “Ritmo” a la dècada dels anys seixanta.
Per Mario Rius